fredag 1 februari 2013

Morgonpromenad i februari ..


Första februari.
Nu går det fort!
Fåglarna kvittrar lite mer än igår, harry glömmer bort sig och jagar ekorren ute vid eken .., och jag hör trummandet från en hackspett - vilket påminner om signaturen till ett naturprogram i Sveriges Radio -.



Bakom ödehuset (det som darling Rexxie funderade på att hyra .., tills han såg bilden) står den stora, granna råbocken och harry  v ä d r a r ....., står där med nosen i luften och jag hojtar att han ska bli kvar, allt medan råbocken skuttar iväg.

Allt jag ser är en vit rumpa som försvinner in bland träden.


Det finns andra ödehus längs promenadvägen.
Fabrikör Johanssons, till exempel.

Inte en enda gång har jag satt fabrikören eller hans familj i huset; det står där bara som ett monument över nånting som man inte begriper .., kanske att "har man pengar kan man göra ungefär vad man vill, även spränga bort berg och bygga ett mastodonthus och försegla allt med höga stenmurar och en grind som är i klass med såna som man ser i filmer med James Bond - man bara väntar att några stora hundar - typ Dobermann - ska komma rusande mot grinden och visa alla tänderna.



Men vi fortsätter ner mot havet till och jag aktar mig för att halka på isfläckarna.
Det är fullkomligt vindstilla.
T y s t.
Här, nära havet, hörs inte en fågel.
Ingenting.



Harry springer av och an .., upptäcker en kanin .., försöker  - i jakten på den där läckra frukosten - krypa under stängslet, men får bannor av matte och kaninen skuttar iväg.

Att få Harry att sitta stilla mer än fem sekunder, är inte det enklaste.

Men det går.

Sen vandrar vi hemåt.

12 kommentarer:

Eva i Tyresö sa...

Underbara promenader med dig och harry. kul att få gå med.

gunnar i vaplan sa...

Har du ringt på hos fabrikörn?
Det ser ut att vara nån ringmanick där på grinden.
Du får väl presentera dig och hälsa han välkommen, han är ju nästan granne med det gula huset på kullen.
Du kanske blir inbjuden på en kopp kaffe - vem vet ;-)

Elisabet. sa...

Eva: och i sommar är ni här ,-)

gunnar i vaplan: huset står alldeles tomt! Det har det gjort sedan det byggdes; inte en enda gång har någon sett husägarna på plats, men fabrikör Johansson har ju flera andra hus, två här intill - båda med havsutsikt - och så har han ju sin bostad som liknar en herrgård - otroligt vacker!! - lite längre i nordväst.

Kanske hinner dom inte vara i det nya huset? Eller så kanske det blir mer av den varan i sommar.
Han är säkerligen väldigt trevlig och öppnar nog grinden om vi ringer på ,-)

Elisabet. sa...

Ps. Jag hittade en bild på fabrikören vars logotyp syns i nästan alla stora sportevenemang. Ååå, han ser så snäll och rar ut .., nu får jag jättedåligt samvete .., som en liten osäker pojke! Jag kanske ska bjuda HONOM på kaffe! Ds

Monet sa...

Ja, ring på. Ibland får man ju de mest oväntade upplevelser - kanske är han riktigt trevlig!!

Huset kanske inte ska användas som privatbostad heller? Det ser ju inte riktigt ut så tycker jag.

Fina Harry. Hade du inte sagt det där om lång hals hade jag aldrig ens tänkt på det!

Rexxie sa...

Jag tycker fortfarande att det är ett jättefint litet hus, om än lite för litet!

Eva i Tyresö sa...

Ja han kanske har en massa barn...och barnbarn den där fabrikören......
Kaffe är bra.

mossfolk sa...

Vilka alldeles underbara ytor för en hund att springa på! Cosmos skulle bli alldeles salig!

Elisabet. sa...

Monet, Rexxie, Eva och mossfolk: fabrikören har tre söner, en av dem har jag träffat och han var så rar och vänlig.

Ingen bor där ännu, men det är ett boningshus. Ingen sommarstuga.

mossfolk: kom hit nån gång! Det är paradiset för en hund att springa i ,-)

mossfolk sa...

Annandag påsk tänkte vi... om ni är hemma då? Vi är hos farmor i Malmö över påskhelgen och har pratat om att titta in hos er "på vägen" hem.

Elisabet. sa...

mossfolk: det är vi säkert! Och ni är sååå välkomna och får mer än gärna sova över! Oj, så roligt Cosmos och harry ska ha!

mossfolk sa...

Kanon. Fast vi kommer bara på en vägen-förbi-visit. Ska ju jobba på tisdagen :)