lördag 18 maj 2013

Dagens fönster ...


Klockan 7.00 i landet Halland.

Ring-så-spelar-vi från P4 som idag är på besök i Malmö .., och där är nattradioprataren Rickard Herrey som hjälpt mig genom många sömnlösa timmar .., jag tycker verkligen om hans röst.

Morgonkaffet är avklarat .., jag har suttit ute på stentrappan och spanat mot slänten ..., på maskrosor och styvmorsvioler, på blommande körsbärsträd och ljuvligt doftande spirea .., och på harry som viftar så glatt på svansen när husse är hemma.

Och jag tänkte på Facebookpratet igår, på det här med dialektala uttryck.
Hemma kan man säga att "gå på bron och ta av dig skorna!" och då menar man att någon ska gå ut på farstutrappan och "sko av sig".

Nu slog det mig .., att just det uttrycket "bron", för mig, innebär det att det måste vara ett räcke till.
Vi har ju bara avlånga stenar i gnejs eller granit som vi sitter på och då blir det mer som en trappa.

Om någon hemifrån läser här ..., vad säger ni?

Och så är det Göteborgsvarvet idag.
Om tre timmar ger sig startande nr 76 683  av norröver .., och själv ska jag arbeta från klockan tolv och vid halv nio ikväll moppa hem i väldigt fart, då det är både hockey och Eurovisionsfinal på tv.

Tack och lov för snälla grannar som tar hand om Harry när såväl husse som matte är på bortaplan.

Lycka till nu herr pensionatsvärd!
Att springa i den här värmen .., ojojoj .., det kan inte vara lätt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger som du, bron om det finns räcken och trappan om det inga räcken finns./ Agnetha

Elisabet. sa...

Agnetha: precis! Och att jag inte har tänkt på det tidigare! Det slog mig i morse när jag kände hur "fel" det blev med bron här hos oss.

SoF sa...

Flämt!!

Att springa ett lopp i dagens väder är nog bland det s i s t a jag skulle komma på tanken att göra.
(om jag kunde springa vill säga..)

Men att sitta i skuggan och ha det bra funkar helt ok. :)

Solskenshälsningar!

Mian sa...

Bron, motsvarar det en veranda?

Elisabet. sa...

SoF: men det gick bra ,-)
Ska lägga in intervjun ...

Elisabet. sa...

Mian: nej, egentligen inte .., mer som om du tänker dig en trappa med räcken på ömse sidor eller en farstukvist - modell större - men med räcken.