onsdag 15 maj 2013

Kväller den första lediga dagen ...

Vi borde köpa en Trimmer ..., tänker jag också.


Solsken mest hela tiden. 
Och eftermiddagsljuset är som balsam för själen.
Jag rensar ogräs med hjälp av vattenslangen - det är så finurligt enkelt -! 
Riktar vattenstrålen mot ogräset och vips, lossnar det och är lätt att få upp.
Medan vattnandet pågår, tänker jag på det pv sa .., att alla brädor ska bytas ut och målas.
Har man ett hus, ja, då tar arbetet aldrig slut.





Andra tar det betydligt lugnare.
Här sitter sigge nilsson och spanar ut över världen halvsover.
Ser ni att han har blivit lite tjockare sedan pElle gick hädan?



Nu, när det är Rapport-tid, är alla takfönster på plats och även gaveln mot gärdesgården.

"Nej, nu ger jag mig, nu ska jag bokföra och registrera dagens nationella prov .. nu får det vara nock med växthuset för ikväll", säger pensionatsvärden.



Sedan han kom hem ("rekordtid blev det, 42 minuter, men så var det rejäl medvind!" säger han som i sju år har skrivit upp tiden till och från skolan på cykel ....) har han ätit middag (åts utomhus .., kyckling i ugn med rostade grönsaker till ..., sååå uppskattat!) och därefter har det varit full fart med växthuset! 

"Jungfrun är enkel, blygsam och flitig som person. Du tycker om att hjälpa andra och är noggrann och systematisk med det du tar dig för.

Jungfrun har en god analytisk förmåga och har lätt att förstå hur saker och ting hänger ihop. För dig är det inga problem att kombinera teori och praktik.

Du är snäll, ödmjuk och en god och förstående lyssnare. Du vill till varje pris att dina närmaste ska må så gott som möjligt."

Ja, han är Jungfru.



Eftermiddagsvila för en katt och hund.

Tvätt på strecket.

Ååå, det här, det blev verkligen en guldstjärnedag, jo, just så.


1 kommentar:

SoF sa...

Jag slet i många år med att handklippa alla kanter runt träd, land m.m.
Köpte mig en trimmer med en sådan där plasttråd och höll på att bli g a l e n på kuppen - för den krånglade ju jämt.

Sedan för tre år sedan köpte jag mig den bästa av trimmers - en batteridriven (man tar bara med sig batteriet in när man klippt färdig och laddar upp det) med en annan typ av klippning.
Ingen tråd!! ;)

Utan istället som små plastpiggar som man lätt fäster på trissan - och sen byter mot en ny pigg när den gamla blivit utsliten.

Dessutom kan man vända på trissan så att man även kan klippa lodrätt, som ju är så himla användbart när man ska klippa runt olika typer av land, där jord möter gräs.

Har för mig att märket är Gardena och den kostade runt en tusenlapp.
Älskar den! :)

Tack för ett trevlig inlägg med bl.a den arbetande Jungfrun!
(undrar om hon/han har haft någon användning för Pythagoras sats den här gången tro?) ;)

Natti natti!