tisdag 13 maj 2014

På Sal 1 kan man ...


... ja, eller i dagrummet, där kan man ägna sig åt att läsa om kvinnor i väglöst land, en bok som jag fick av den generösa Eva i Tyresö och är författad av Lilian Ryd, född 1949.


Här får man som läsare ta del av kvinnors hårda slit och kämpande i "det väglösa landet", ofta i fjällvärlden. Oj, oj, oj, vilket hårt liv och detta är ändå inte längre tillbaka än till min mormors uppväxt, ja, även min mammas!
Men det är inte bara hårt arbete och ett evigt slit, här vimlar det av starka kvinnor som - ofta med värme i hjärtat - tittar tillbaka på delar av sitt liv.


Sommaren 1932. Då var min mamma 11 år. Längre bort i tiden är det inte.


Hulda Norlin, född 1906, mjölkar kossan Gullros i sin sommarlagård i Granön, Nederluleå socken.
Och så får vi veta att Hulda är modern .., hon har skaffat sig en nymodighet - gummistövlar -!

Den här boken är en riktig pärla och kommer att bli ett av priserna i Uppmuntringslotteriet.
Tack Eva!

Om författarinnan kan man läsa här.

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Vilken underbar bok!!

Min mormor jobbade som piga på bondgårdar och fäbodar när hon var ung, på 30-talet.

Elisabet. sa...

Ulrika, den påminner mycket om en annan fotobok jag fått av dig! Lika underbar!

Bloggblad sa...

Och kag tänker på min far som ofta var ute och besökte människor i väglöst land under åren i Vilhelmina. Åh, vad han berättade för oss - hans gonatt"sagor" var färgstarka och spännande för oss som växte upp i asfaltdjungeln

Anonym sa...

Jättebra! Har du läst hennes "Vi åt aldrig lunch" - mycket igenkännande!!
Keep swinging!

Lifeblog

Ruta Ett sa...

Vilken fin bok! Den utlottningen vill jag vara med på!

Elisabet. sa...

Bloggblad: tänk, om han hade skrivit ner sina möten!
Ja, det kanske han gjorde?

Ulrika: ja, just det, längre bort är det inte i historien!

Lifeblog: nej, jag ska försöka få fatt i den!

Ruta Ett: perfekt!