söndag 8 april 2018

igenkänning 

vi möts utanför affären
hon är kanske jämngammal med min äldsta syster
kanske äldre

varje gång kvinnan och hennes man kommer till landet halland
och till affären
brukar hon skoja lite om att ...
"ja, vi är ju västerbottningar båda två"

förra veckan tänkte jag
att nånting inte var som vanligt
hon gick med pyttesteg
krumryggig
dröjande
och hela tiden hade maken ögonen på henne
hämtade henne från glassdisken
sa att
nu ska vi betala

och jag tänkte genast på min mamma

så idag ...
då blev det ännu mer märkbart
och jag gick fram till henne
- la armen om hennes axel -
och sa det där med att vi ju nästan är hemifrångrannar
båda från Västerbotten

hon tittade på mig
med häpen blick
men log så varmt
och sa att ...
det kom hon ju ihåg
ja, precis så var det!
kanske ville jag ha en kram?

jag sa att det ville jag


1 kommentar:

WalkaboutSweden sa...

Men åhhh...

Fina Elisabet.♥

(Be)Rörd.