tisdag 10 april 2018

Samma dag som det meddelades ....


... vilket datum prins Harry av England och hans fästmö Meghan Markle skulle slå till (den nittonde maj), lade jag in om en semesterdag.

Och ja, det är ju egentligen underligt att en som i grund och botten tycker att monarki är vansinne (detta att ärva ett ämbete, det är det som jag finner vansinnigt) och därtill aldrig i livet själv ville delta i ett sånt spektakel som stort bröllop som tv-sänds och absolut inte vill ha eleganta kläder och kanske en tiara .., visst är det förunderligt att samma människa formligen  ä l s k a r  att titta på såna här tv-sända bröllop!



Prins William och hans Kate - visst -, jag tittade!
Kronpris Haakon och Mette-Marit i Norge: självklart .., och jag grät floder, så rörd var jag!



Prins Joachim av Danmark och hans första hustru: jodå, jag grät där också, vilket tal han höll!



Hans bror Fredrik och Mary från down under .., det också!
Här var det kronprinsen som rördes till tårar i väntan på sin brud.




Och så förstås Victoria och Daniel (filmen är från kvällen innan bröllopet), Madeleine och Chris och Carl-Philip och Sofia! Det sistnämnda såg jag i soffan i Accra, hos AP och Micke.

Kungen och Silvia förstås!! (Då grät min pappa av rörelse!)
Och Charles och Diana!

Ja, ni ser själva, det har varit många bröllop jag bevittnat.

När nu det här senaste datumet meddelades, kontaktade jag bums SVT: s kundtjänst för att höra om vigseln skulle direktsändas i svensk tv. Nej, det fanns det inga planer på.
Men kanske ändå att det var fler än jag själv som frågat, för igår hade jag ett mejl i min inkorg.
Så här lyder det:
"Hej igen Elisabeth,
Jag tänkte meddela dig lite goda nyheter. SVT kommer sända prins Harrys och Meghans bröllop den 19 maj! Hoppas du tittar.
Ha en fin dag!
Vänligen,
Nicki."
Ååå, hjälpas, så roligt det ska bli!!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag har sett några av de bröllop du räknar upp, det var trevlig stick-tv. :-)

Vad man än anser om monarki så är det alltid trevligt med glädje istället för elände, som vi är omgivna av i nyheterna överallt hela tiden.

Elisabet. sa...

Ulrika: ja, du må tro att jag ska bädda upp mig i soffan Ektorp, kaffe i termos och pv som flyr hemmet ,-)

Steel City Anna sa...

Jag är så nöjd att de inte bjudit Theresa May :)

Ulrika sa...

Det gör du rätt i! :-)
Man ska unna sig det som gör en glad! Själv ser jag just nu fram emot den 22 april för då är det tävlingspremiär. Då blir det rally nere i Skänninge, en av de roligaste tävlingarna på hela året.

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, och glad att dom bjudit in så många andra!

Ulrika: låter som bäst - för dig -!