söndag 8 april 2018

Så var det då dags ....


Och det blev det som friherrinnan kallar för ett "kärringadopp", det vill säga, ingen simtur.
Vanvettigt iskallt, men som alltid .., gudomligt efteråt!

Vi hade med oss kaffe och fika och apelsinklyftor i tom glassbytta .., Shejken gjorde oss sällskap och även pv. (Innan vi gav oss av till Steninge skulle jag ta med mig vatten och upptäckte den orangefärgade plastflaskan som pv har när han är ute och tränar. Den flaskan hade jag även när vi åkte hem från Sälen; ja, det är en liten pip längst uppe och med den försökte jag ge Nelly lite vätska, då, dom där sista timmarna hon var i livet. Nu, när jag såg flaskan på diskbänken, översköljdes jag av saknade efter henne och kunde omöjligen hålla tårarna tillbaka).

Det är alltid lika roligt att upptäcka hur olika vi människor är.
Så här lyder dopp-i-havet-kommentarerna på Instagram:

1. Ojoj (mrkludd)
2. Tokfior (Babsan - gub001)
3. Never in my life (lifelivingitnow - kerstin i dalarna)
4. Friskusar! (mianf)
5. Ni är tokiga! (hedgrenskan)
6. Hjälp - typ ... emoj - (kattis)
7. Åh! Hade jag bara bott närmre hade jag hoppat i tillsammans med er - hver gang -. (annika i kävlinge)
8. Applåder! (solupp i ystad)
9. Heja er! (tsnj55 i Göteborg)
10. Ja, ja, vi ser ju ut i alla fall ..(Lotha i Ångermanland, nästan insnöad)
11.Underbart skönt efteråt! (friherrinnan)
12. Huvaligen! Jag tror att mitt hjärta skulle stanna om jag ens doppade foten! (yvve 55)


Men pv frös förstås ...., låg under fleecefilten och tyckte att vi borde åka hemåt.
(Inget dopp).


I ena hörnan av tomten, där har små krokusar bestämt sig för att bo tillsammans.
Planterar jag krokusar, ja, då vill det sig sällan, men får dom bestämma själva ..., ja, då ser det ut så här.

Nu är vi hemmavid och om en timme är det dags att åka till affären.
Tvätt hänger på strecket .., jag har sett rödhakar pipa in och ut genom gärdsgårdspinnarna; jag tror att dom har ett bo i grannen Ingers kompost eller bakom den .., och pv målar fönsterfoder och ny omgång tvätt snurrar i maskinen.

5 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Lite galna är ni allt :)

Turtlan sa...

... instämmer där! Men de har nog insikt i det. Tycker ni är lagom tokiga! Hanterbart ;-)

Bert Bodin sa...

Knäppskallar! 😜

mossfolk sa...

Haha, vad roligt med variationen bland kommentarerna på instagram.

Här har rådjuren redan hunnit knapra i sig såväl krokusar som tulpanblad. Nu har jag strött ut blodmjöl och hoppas att de knoppar som ännu inte har slagit ut får vara ifred.

Elisabet. sa...

Steel City Anna, Bert Bodin och Turtlan: allt är relativt .., jag såg ett inlägg på instagram, en ung man som sågat upp ett hål i isen, kliver i och blir i vattnet i fem minuter .., och han ser så lycklig ut .. som hade han Skådat Ljuset ,-)
Vi tar ju bara tvärdopp ,-)

(Turtlan: det är carina bergfeldts bror).

mossfolk: vi måtte ha världens tur, för här får det mesta vara kvar och ändå har vi rådjur i närheten!