fredag 13 april 2018

Källan ....

"Tankar för dagen" .., lite drygt fyra minuters morgonprat .., är en verklig källa till glädje, i alla fall för mig.

Som .., den 25:e mars (man får skrolla ner) på min pappas och Barbro i Brämhults födelsedag, då pratar Tomas Sjödin i några minuter och jag hittar såå mycket igenkänning i hans prat.

Eller den 21:a mars, då Carl-Otto Werkelid talar om gråt.

I vanliga fall är jag ingen gråterska av rang.
Jag har lätt för att bli rörd, men gråter sällan hejdlöst.
Inte förrän nu, sedan Nelly dog.
Då sitter gråten liksom på lur i hjärtat och det behövs så lite för att den ska blomma ut. 
Oftast, eller nästan alltid, när jag är ensam hemma. 
När jag passerar hundkorgen som är tom eller ser hennes matskål.
Och jag minns en gång när jag tog tåget från Helsingborg till Ystad och grät helt öppet där jag satt på sätet i vagnen. Inte så att jag hulkade, men tårarna rann och jag brydde mig inte det minsta. 
Eller när jag cyklade från min lilla 1:a till mammas gruppboende, det var morgonen efter att mamma hade dött och jag slängde mig på cykeln, grät högt hela vägen till Ejdern (Ejdern, där också ...? Nu bor jag ju på Ejdervägen!) och jag slängde mig på mammas säng där gropen i kudden där hon legat,  ännu fanns kvar!

Camilla Lif - präst i Katarina församling - pratar i 4 minuter och 45 sekunder om orsakssamband och jag älskar hennes krumeluriga tankar! Det var torsdagen den 5:e april.


3 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag tycker också om Tankar för dagen. Underbart är det!

gunnar i vaplan sa...

Tankar för dagenoch sjörapporten är en bra början på dagen :-)

Ulrika sa...

Sjörapporten är ljuvlig! :-)