tisdag 6 november 2018

Tips på sånt jag tycker om ....


1. Bäbisfabriken. 
DOX-dokumentär om världens största BB i Filippinerna.
Har jag aldrig förr tappat hakan av pur förvåning, så gjorde jag det när jag tittade på den här filmen som är gjord av Ramona Diaz.
Vilka kvinnor!


2. Så går en dag i Linneryd ...
En dokumentär av Ingrid Samuelsson, gjord 1962 och helt underbar för den som är född på 50-talet!
Så mycket igenkänning, även om det hela filmas i Småland. 


3. Alla bara längtar ...
En dokumentär om längtan .., ja, verkligen och det är mest kvinnor det handlar om.
Jag tyckte sååå mycket om den.
Martina Carlstedt har gjort filmen och den kan ses till den 18:e december i år.


4. Ask the expert ...., en indisk-amerikansk dokumentär.
Den 92-årige doktor Watsa har arbetat som gynekolog och sexualrådgivare. Nu har han en egen spalt i en av Mumbais större tidningar där han ger goda råd åt den som frågar.
Vilken härlig människa och vilken humor han har!
När journalisten frågar några ungdomar hur dom tror att doktor Watsa ser ut, svarar en av dem att "han är nog kring 40 år, har snygg fru och barn".
Programmet är långt, 1 tim och 18 minuter; det hade kunnat kortats ner rejält, tycker jag.
Jag delade upp det i två omgångar.
Här är länken till programmet.
Kan ses till den 29:e december.


5. Med sommaren kommer längtan .... (det är mycket längtan, ser jag).
Om Stadsmissionens pensionärskollo på Stenfasta och med gäster som har passerat hundraårsstrecket .., ja, det handlar den här dokumentären om. Det är inte bara längtan, det är en massa glädje och hopp också. Filmen gjordes 2004, så många av dem som är med i programmet finns nog inte mera.
Agneta Bernhardzon är filmskaparen.
Här är länken.

Och nu blir det godnatt!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Är det ok att stanna hemma från jobbet för att se dokumentärer? Jag vill göra det idag....
Tack för tipsen! :-)