fredag 4 januari 2019

Vad vi heter ..., från november 2014

Ann i Göteborg ....

Namn är intressant!
Jag gavs som liten två namn: Ann Margareta, som vuxen har jag lagt till “Johanna”, efter mamma, och har nu tre namn.
Mina söner har två namn vardera, och alla har släktnamn
Carl Henrik
Per Johan
Anders Axel
Mamma hette: Maj-Ethel Elna Johanna och pappa hette Sune Elvir.
(Mormor hade dille på dubbelnamn och gärna ovanliga namn: hennes barn hette, förutom mamma då:
Majken Inga-Lill
Sven-Åke Roland
Alf Seved
Rind Sara Gunnel Yvonne)
Mannen har tre namn
 // Fyra namn på din mamma, Ann! Det är inte många fyranamnare här! 
moster mjölgumpa ...
Jag heter 'Åsa' Cecilia Kristina. Tilltalsnamnet fick jag efter Röde Orms mor. Min storasyster tyckte att jag skulle heta Fesnål, vilket betydde Säkerhetsnål.
Min son heter Sven Ola 'Elias', och så fort han fyller 18 tänker han byta till bara Morris.
Dottern heter 'Celia' Tilda Louise.


Eva i Tyresö ...
Jag heter Eva Maria och har alltid varit nöjd med det.
Min syster heter Karin Gerda och skäms över andra namnet.
Det får aldrig firas. Det fick hon efter sin mormor.
Vår son fick inte heta Kalle sa dom på pastorsexp. 1971 så han heter Karl.
Men aldrig har någon sagt det.
Vår dotter heter Maja Lisa och har alltid varit nöjd.
(Bilden: Evas lillasyster Karin Gerda med sin älskade morfar. Kan det ha varit i Norrköping Eva, eller kanske på landet ...?)

Hedgrenskan ..
Egentligen skulle jag hetat Elena. För att min farmor skulle hetat Elena. Men så blev det inte. Inte för henne och inte för mig. Anledning; tänk om folk sa ELLena?! Först veto från farmors släktingar och sen veto från farmor när jag skulle namnges. Så farmor hette Elin och jag heter Kerstin (😳). Däremot heter min Boel Elena som andra namn. När någon frågar varför svarar hon ”för att ingen annan fick heta det”.
Jag heter dessutom Margareta som andranamn, liksom min mor och min äldsta dotter. Den senare deklarerade att det första hon skulle göra på sin 18-årsdag var att ta bort sagda namn. Hm! Vad heter hennes egen dotter som andranamn?! Haha! Just det! 😉
Hedgrenskan
(Kerstin: tog hon bort Margareta?)

Benved ....
Kulkul, nu får jag ju också hänga på-
Jag har två av femtiotalets vanligaste namn Eva Elisabeth, det sista efter mamma och mormor.
Mina tre döttrar har tre namn var.

Agnetha i Skellefteå ...
I min familj har vi tre namn. Pappa hette Sven-Erik Lennart och mamma hette Kerstin Elly Ingegerd. Jag heter Mona Eva Agnetha och mina barn heter Eva Tina Petronella, Sven Åke Rickard och Eva Maria Emelie.
//Där var det tre-namn så det står härliga om det, Agnetha!

Annica i Karlstad ....
Jag har två namn, Annica Maria. Men det var nära att jag fick heta Ulrika men mamma ändrade sig. Tydligen så bestämde farmor lite för mycket ang min brors namn så när jag kom så skulle hon minsann bestämma utan farmors "råd". Så då blev det Annica.
Min bror han fick tre namn, men ett är ju ett dubbelnamn. Två namn räcker bra tycker jag.
Annica med C ska det också vara! 


Elisabet - bloggmadamen - ....
Vi är tre systrar och alla har vi bara ett namn var: Rigmor, Birgitta och Elisabet.
Rigmors dotter Rita har också bara ett namn, men hennes dotter fick tre: Sara Nathalie Yvette.
Birgittas son heter Oskar Fredrik. 
Mina tre: Maria (ett namn), Anna (också ett) och så kom lillprinsen och fick tre!!
Han tycker inte om nåt av dem .., Per Ivar (efter min pappa) Anders.
Pv heter Nils Gustaf Thomas. 
Hilda heter Hilda Linnéa.

Och min pappa ville att jag skulle heta Berit - han hade säkerligen varit förälskad i nån sån tös -.
I skolan kallades jag ofta Gunilla, ja, av lärarna.
Det lustiga var att när sedan började i Lycksele, nio mil hemifrån, var det samma sak där.

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Vad roligt med det här gamla inlägget och vad många som svarat. Jag tycker att det är lite kul att Annica blivit kallad Gunilla på flera ställen. Själv blev jag, under min "hästtid" ofta kallad för Maria, alldeles oberoende av var jag var. Både i Karlskoga under tonårstiden, senare när jag flyttade till Sigtuna och även när jag så småningom pluggade på Strömsholm sa en av ridlärarna ofta fel. Alltid Maria :)
(själv har jag tre namn. maken och båda barnen likaså)

Elisabet. sa...

mossfolk: jag har rättat och flyttat den texten om Gunilla till längst ner ., det var jag som så ofta blev kallad Gunilla, av någon obegriplig anledning.

Anonym sa...

Nej, hon tog inte bort det utan lät det även gå vidare till sin dotter.
Hedgrenskan

Cecilia N sa...

Jag hater Cecilia och min dotter Elisabeth. (Ja vi har fler namn också.)
Det är jätteofta som folk förväxlar namnen på oss. Jag visste inte att de ligger så nära varandra i hjärnan, men tydligen är de ungefär lika långa och innehåller ungefär likadana ljud.

Jag har hört att Matildor ofta kallas Amanda.

Elisabet. sa...

Hedgrenskan: jag väntar bara på att Anders ska plocka bort dom två andra namnen ,-) Det gör heller ingenting.

Cecilia N: Intressant det där med namn som lite påminner om varandra. Dom du tar upp, det köper jag. Men Gunilla - Elisabet? Nä.