söndag 8 november 2020

En söndag ...


Det är som om luften går ur oss efter allt tv-tittande (ja, valet förstås) och det är nog första gången vi inte ens öppnat DN på tre dagar. Inte ens korsorden har vi tagit oss an! Nutidstestet däremot och det går förfärligt illa för mig .., sex rätt av tio, pv har åtta och blir såklart nöjd. I det här huset är det viktigaste att vinna. 

Nåväl. 
Man kan glädja sig på många sätt. 
Ett är att köra till Skallkroken för att ta ett dopp i havet. 
Då är klockan bara tio.


Jo, jag vet att jag visat bilden, men ändå .., det är så ofattbart vilka enorma mängder med musslor som vuxit sig fast på bommarna! Titta på brädorna .., när vi kom gående satt mängder med kajor och kalasade på musslor som dom lyckats tömma på innehåll!


Ungefär åttio såna här lyftes alltså upp igår och jag kan säga er att igårkväll rörde sig pv som vore han femton år äldre än sin egentliga ålder! 


Som vanligt är jag först i .., sen brukar Harry komma och gå ut så vattnet når honom halvvägs till magen och sist av allt pv, som verkligen har förvandlats från en som alltid stått och gruvat sig och ofta skippat tanken på bad, till att nu bara kasta sig i! 
I love it! 
Efteråt termoskaffe och nånting till. 
Just då känner jag mig som den lyckligaste människan i världen. 
Eller i alla fall väldigt glad. 


Om jag ser några sjöfåglar är det oftast ejdrar (men inte många), men idag var där två skäggdoppingar  skrakar (rättar, efter tips från Båthuspernilla!) vilket irriterade harry nåt omåttligt. Det är som om han måste sjasa iväg allt som är i vår närhet. 


Sen simmade den lugnt iväg. 
Brydde sig föga i Harrys närmanden.


Och som om det nu inte räckte med herr och fru Dopping .., så kom en kvinna gåendes med en stor hund och då gällde det ju att hålla koll åt det hållet också


Sju små röda hytter finns mot västra sidan. 
Där förvaras fiskedon, badgrejer, båtattiraljer och lite annat och jag tror inte att man får övernatta där. 
Minst lika många hytter finns på motsatta sidan och pv är "halvdeles" sugen på att ställa sig i kö på en . (Det har han pratat om i två års tid nu, utan att tagit något beslut).


Sen hemåt igen.
Jag fixade lunchen och pv gav sig iväg till tösen M som behöver stöd i matematik. 
I två timmar blev han borta.
Det ringde på dörren .., där kom jultidningskillen .., jag har gått på promenad med harry och slängt en matta i maskinen. 

Känner ännu en enorm lättnad över vem som vann i USA. 
Som en dörr som öppnats och en annan stängts.




5 kommentarer:

Turtlan sa...

Funderar på det där med bommarna som tagits upp. Det görs inte omkring här trots ja tex oftast frysa på vintern.
Men drar väl slutsatsen att det är väl för påväxten av alla musslor de tas upp, få bort den och inte pga ev stormar eller is. Så borde det vara.

En lättnad här också. Nu hoppas vi på en annan inriktning och inte Tramsens stil framöver.

Elisabet. sa...

Turtlan: ja, helt ärligt vet jag inte heller riktigt, men förmodar att det är som du säger. Ska kolla upp det hela. Men är det så enormt med musslor nu .., hur tunga hade dom då inte blivit om dom alltid låg i? Det måste vara det?

Båthuspernilla sa...

Men är inte det där en skrak? ��Skäggdoppingarna kring båthuset har då inte den där kroken längst ut på näbben.

Elisabet. sa...

Båthuspernilla: jag lägger mig platt! Du har säkert rätt! ,-)

Bert Bodin sa...

Båthuspernilla kan du lita på. Det är en storskrake. En hona.

Nu blev du ännu plattare. 🙃