söndag 8 november 2020

Söndagmorgon ...


Jo, jag håller med den som tycker att detta är en väldigt förutsägbar bild på ett blogginlägg, så här dagen efter att vi fått veta vem som vunnit och därmed blir USA:s president, men det får bli så ändå. 

Vilken  g l ä d j e! 
Eller ..., vilken enorm l ä t t n a d!

Donald Trump har uppenbarligen glatt många människor vilka fått högre inkomster, men att landets ledare inte kan uppföra sig anständigt och agerar mer som ett bortskämt barn, nej, det är mer än bedrövligt. Nog borde väl ändå Melania Trump tycka att det här är pinsamt? Jag skulle skämmas ögonen ur mig, ja, om pv uppträdde på det här viset! 


Annat?
I fredags kom med posten ett vadderat kuvert innehållande brev från min mamma, skrivna till hennes moster, Fanny Ahlenius. Det var brev författade mellan 1997 och 1999, alltså när mamma mer eller mindre tvingades återvända hem till Sverige, då hennes problem med minnet blivit så uppenbara. 

I kuvertet fanns även gamla fotografier. 
Som det här, till exempel. Min mammas barndomshem på kullen i Dikanäs. Utanför bild, nere till vänster, fanns lagården och på samma gårdsplan som boningshuset, fanns - och finns ännu - en liten stuga där mormor bodde under sista delen av sitt liv. Där bor nu min kusin Ulf.

Mormor drev under många år "Rum för resande", då var det nog en fördel med många rum. Som lillflicka fann jag huset  e n o r m t. När pv gjorde mig sällskap till Dikanäs och jag skulle visa detta storslagna hus, tappade jag liksom fattningen. 
Va? Var det inte större! 


En bild av mig själv, med Åke Burwall som fotograf, följde också med. 
Jo, jag har en liknande själv, men där står jag. 

"Men oj, så slitna skor du hade!" sa pv när han såg bilden. 

Ja. Kanske trodde inte mamma att dom skulle synas? 
Eller så brydde hon sig helt enkelt inte. 

För övrigt idag?
Så snart pv är klar för avresa, väntar ett bad i havet, men först lite inköp av hund,- och kattmat i affären.

Och jag är sååå nöjd med Andrea Hökerberg och Fredrik Skillemar i Helgstudion hos SVT.





3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Va?!?

Var har du hört det där om presidentval i USA?

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, jag läste det i tidningen idag! Helt nytt för mig!

Bert Bodin sa...

Helt missat.


😇