fredag 7 maj 2021

Tack annannan!

... som i en kommentar nämnde Efraim Wretlind som jag skrivit om (det handlade om humle), ja, hon tyckte att det var ett vackert eller annorlunda namn. Denne Efraim var pappas chef på Domänverket och det var han - Efraim - som hemmavid införde hyggesbränning i akt och mening att föryngra skogen. 

Denne jägmästare (bilden) var dessutom vår närmaste granne och gick i pension redan när jag växte upp, men det här med hyggesbränning fortsatte. Jag minns så väl doften av eld, rök och skog när pappa kom hem efter dagar då det hade arbetats med bränning. 

När jag läst annannans kommentar, tänkte jag att jag googlar väl på Efraim Wretlind och ser vad där står om honom. Det var mycket det .., och dessutom fanns där en bild av pappa som jag aldrig tidigare sett, nämligen bilden längst uppe till vänster. 

Där står han - Ivar Nilsson - med sin bruna basker!

Underbart!

3 kommentarer:

annannan sa...

Oj då!

Det var både ett vackert och ovanligt namn, tycker jag.

Stilig var han, din far.

WalkaboutSweden sa...

Men så kul att hitta en bild på din pappa som du inte hade sett.

Elisabet. sa...

annannan: ja, vilken tur att du nämnde namnet, annars hade jag inte sett bilden!

Walkaboutsweden: ja, sån himla tur!