måndag 15 november 2021

Dagens fönster ...


Så här skriver fönsterfångerskan: 
"Här kommer tre våningar fönster, en dörr och en katt! Och medan jag skriver kommer katten och undrar om det kan vankas frukost.
Det är porslinssvalor på väggen vid fönstret näst längst upp. Om du undrar."

Avsändare var madamen i Porto och dom där svalorna fick mig att le. 

Så här var det: det var någon gång medan vi bodde i Malå och var på besök hos min dåvarande svärfar Sture i Lycksele. På ena väggen hängde tre porslinsfåglar, nån slags sjöfåglar i flykt och så, precis när vi kom in, skulle svärfar hoppa fram och skrämma oss lite och då - pang! - ramlade sjöfåglarna ner från väggen (farfar var ingen lättviktare) och gick i kras! Vilken antiklimiax för honom och s o m  vi skrattade!

Just det tänkte jag på när jag såg fönsterbilden!
Och tack du skånska madame i förskingringen!

Ps. Tvärringde exet för att höra att jag minns rätt. Jodå. Då berättade han i sin tur att när han och hans fru Karin besökte en god vän i Portugal, ja, då inhandlade dom tre såna här porslinssvalor. Dom limmades sedan fast på husväggen i Bjäresjö, men se, det var nog fel lim, för dom ramlade också i backen och gick sönder! Och det utan att någon hoppade fram. Ds.

Inga kommentarer: