fredag 19 november 2021

Dagens fönster ....

Om det vore så att jag bodde inne i Halmstad, då skulle biblioteket vara mitt vattenhål. 

Dels ligger det så fint intill Nissan, men det är också så vackert, ja, hela alltet. 


Inifrån .., mycket går i grönt och det tycker jag ju så mycket om.

Dom två övre bilderna har jag tagit, men här är en där man ser helheten. 

Fotograf var Jonas Ericsson.

Lite fakta om biblioteket, allt från Wikipedia: Stadsbiblioteket ritades av arkitekterna Mette Wienberg och Kim Holst Jensen vid Schmidt Hammer Lassens arkitektkontor i Århus, Danmark. Efter en arkitekttävling, där allmänheten fick rösta, så vann deras förslag till nytt stadsbibliotek med bred marginal över de andra förslagen. Resultatet av omröstningen ledde till att vinnande förslag också kom att byggas.

Byggnadens form är helt unik och skapad efter de träd som stod och står på tomtenArkitekterna lade helt enkelt ett papper på markplanen och drog upp byggnadens form efter träden. Fasaden är täckt helt i glas och en del av byggnaden vilar på pelare i Nissan. Det nya biblioteket inrymmer även bibliotekskafé och nyhetsrum, sagorum och föreläsningssalar samt Halmstads Konsthall[1]. Stadsbiblioteket fick Halmstads byggnadsnämnds arkitekturpris 2006.

Bibliotekets totala yta är 8 065 m2 varav 5 700 m2 är tillgängliga för besökare.

3 kommentarer:

Gunnel sa...

Vilken fantastisk byggnad som ligger vackert vid vatten. Man skulle behöva resa runt i landet och titta på alla nya byggnadsverk. Ska i alla fall ta mig till Skellefteå och titta på Sara-huset.

Elisabet. sa...

Gunnel: du är såååå välkommen hit!

WalkaboutSweden sa...

Ja det förstår jag verkligen - att det skulle vara ditt vattenhål alltså.
Tumme upp.