fredag 11 mars 2022

   Fredag ...


Just så här fint är det idag. 
Tog Harry på nästan samma runda som igår, till Stora Skipås, men i stället för att ta samma väg hem, svängde jag av ner mot Steens Väg (alldeles i början av vägen, i ett av husen, där var vi för några år sedan på konstuställning/teater och såg "Shirley Valentine" i köket hemma hos skådespelerskan Eva Hanno - å, vilken upplevelse det var - suverän enmansteater och efteråt bjöds alla på mat och dryck en trappa upp) .., ja, så vidare då mot Beckasinvägen och sist av allt badstigen ner mot havet och hemåt.

Kappan åkte av; det blev på tok för varmt. 
Och helt ofattbart så mycket mer jag orkar nu.
Vilken gåva!


I tider av otrygghet eller bedrövelse - kanske mest det senaste - jag tänker på alla som tvingas fly och mammor på Kievs BB som blir beskjutna, då tar jag fram sånt som jag tycker om. 

Bodil Malmstens "Sista boken från Finistère”, t ex. 
Och som jag älskar omslaget, formgivet av Nina Ulmaja. 
Så genialiskt i all sin enkelhet!


Upptäckte idag en pappersrulle på bordet här där jag nu sitter. 
Gummisnodd om bara. 
När jag vecklade ut den, höll jag på ratt amla baklänges! 
Men ett så otroligt fint designat diplom! 
Konstnären Jockum Nordström - helt okänd för mig. 
Den ska jag höra med pv om vi inte kan rama in.


Här en bild från herr Nordströms barnbok "Året runt". 
Någon som känner till honom?

Ska om en stund köra till biblioteket i Harplinge och se om jag hittar den här boken, eller någon annan av denne Jockum (för övrigt samma förnamn som vår sommarhusgranne).

Men nu ska jag sätta mig ute i solskenet och lyssna till småfågelkvitter och prata lite med rödhaken som efter lång tids frånvaro plötsligt dykt upp. 

Bara lördag kvar, därefter blir det resa norröver - i samma bil som minstingen från Malmö -. 
Vilken lycka!

3 kommentarer:

Rexxie sa...

Det är väl han som är gift med Karin Mamma Andersson?

Snygg som sjuttsingen... ;-)

Elisabet. sa...

Rexxie - dagen innan du fyller år -: ingen aning! Nu måste jag googla.

Elisabet. sa...

Rexxie igen: jominsann, där hade du rätt!