onsdag 9 mars 2022

Överraskning ...


Bilden: pv hemma igen. Han som har så kraftfulla händer.

Idag var det återbesök i Slöinge. Eller mer som uppföljning. 
S o m   jag tycker om den här lilla vårdcentralen där sekreteraren Therese vet vad man heter innan man ens tagit upp körkortet och där en av sköterskorna - kund i den affär där jag arbetade - glatt hojtar "hej Bettan!" när hon passerar väntrummet. 

Överraskningen var att jag nu har frikort! Hurra! (Men glädjen blir kortvarig, bara tre månader räcker det).

På språng var även Pia, den effektiva läkaren som skickade mig till hjärtakuten. 

Nu blev det provtagning och en ung sjuksköterskeelev som såg sååå rar ut, fick ta hand om den biten. 

Nog är det förunderligt hur mycket kropp och själ hänger ihop. 

När jag kom dit, tog jag ett eget blodtryck i en sån här apparat där man bara stoppar in armen och så får man så småningom ett utskrivet kvitto. Trycket var högt och det anade jag. 

Så kallades jag in i undersökningsrummet .., lite småprat .., rör som fylldes .., och så släcktes ljuset och i fem minuter fick jag sitta tyst där inne, för mig själv. 
Jag tittade på väggklockans minutvisare .., funderade vad bidén fyllde för funktion i rummet .., såg en slang som hängde på väggen ...(inte rektoskopi på en vårdcentral väl ...?) .., provrör på en arbetsbänk ., en våg till höger om dörren .., och en fin tavla på väggen. 

Efter dom minuterna när så trycket kontrollerades, ja, då var det perfekt!
Ännu mera hurra!


Körde hem. 
Tog ännu en lång promenad med harry ..., det kändes verkligen som  v å r  i luften och jag såg en gröngöling och Harry jagade iväg en främmande katt från Eckes rhododendronhäck. 

Satt sedan i säkert en timmes tid i solskenet. 
Sigge ihopkurad på stolen intill ., medan Harry höll koll på alla förbipasserande nere på vägen. 


Pratade med Eva i Tyresö. 
Idag var allt bättre. 
Kanske kan vi mötas i slutet av april, då, när vi ska upp till Sthlm på kalas. 
Bilden tog Eva för åtta år sedan .., det var hennes bästa den veckan och om ni inte visste det, så är det en kvist från ett lärkträd. 


I morgon torsdag. 

Det är knappt att jag vågar titta i mobilen när jag vaknar på morgnarna. 
Är han skjuten nu? 
Likviderad? J
Jag tänker på den ukrainske presidenten Zelenskyj.

Och idag har ryska trupper skjutit eller skickat missiler rakt in i bostadshus och sjukhus. 
Det totala vansinnet. 

Om nu Ryssland tänker sig att ta över Ukraina .., hur tacklar dom då allt hat som kommer att finnas där under generationer framöver?

Det är vad jag funderar på just nu.

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Just det - vad finns det för mening med att ta över ett land där man dödat och förstört? Tror Putin att ukrainarna ska se krigarna som befriare???

Det är så bedrövligt alltihop, jag måste ta en paus några timmar då och då från nyheterna.

Hörde ikväll att biskopen pratat med sina kyrkoherdar om hur vi ska lösa det akut om det kommer massor av flyktingar. Min pappa fick upplåta sin Frälsningsarmélokal i Vilhelmina och ställa in våningssängar så många det gick 1944 och härbärgera ett 40-tal. Så när jag hörde att församlingshemmen kan komma ifråga, blev jag inte förvånad.

Bert Bodin sa...

Håller med Bloggblad. Vad finns det för mening med att överta ett sönderbombat land. Decennier av kostnader för att återfå fastighetsbeståndet och infrastruktur m.m.

Eller tänker man bara utnyttja befolkningen och hålla dem som slavar i tältläger.

Nej - det bevisar bara intelligensnivån hos diktatorn.

-----
Bra att det gick bra i vården.

Elisabet. sa...

Bloggblad: Kyrkorna spelar säkerligen en stor roll när det gäller sånt här. Fast jag ofta tvivlar, minns jag hur mycket det betydde - när jag kände mig otrygg - att gå in i en kyrka. Det var som en varm famn.

Bert Bodin: nej, helt obegripligt är det. Men jag verkligen funderat på, det är hur långt det ska gå? När känner ukrainska regeringen att priset blir för högt?