lördag 23 april 2022

    Lördag ...

Så fick jag då - äntligen - kontakt med min syster i Australien, men alldeles enkelt var det inte. Först kom jag såklart till sjukhuset växel .., så sa jag avdelningens nummer .., kom fram efter en stunds pausmusik .., rar "Marion" kopplade mig till en rehabavdelning .., ny pausmusik och upplysningar om covid 19 .., mera musik ., en kvinna svarade och sa att hon skulle "transfer me" till ytterligare en annan rehabavdelning .., lite musik igen ., och till sist: "Birgitta speaking!"

Å, så roligt och vilken lättnad det var att höra hennes röst! 

Nu fick jag veta att det var inte fraktur på höften, men däremot på bäckenet, plus då allt det andra. Och att hon inte kunde prata mig när jag ringde tidigare, berodde på att hon hade kräkts mest hela dagen och att ligga på rygg och kräkas och dessutom ha brutna revben och en punkterad lunga, var ingen höjdare. 

Att bilen var så demolerad .,. berodde på att hon krockat med en lastbil! 


Efteråt - så rörd och glad - körde jag till affären och i delikatessen stod Daila, hon som är från Nederländerna och som är ett ständigt solsken. Hon hade hört mitt samtal med en kund där jag berättat att affären är som min familj, ja, jag har ju ingen som är riktigt i närheten. 

"Elisabet, du kan få adoptera mig, det är likadant här ..,, " sa då Daila leende. 

Så .., nu har jag plötsligt tre döttrar och en bonusdotter! Inte illa 

Daila berättade också att hennes biologiske pappa - Paul - hade gått bort i söndags, bara några år äldre än jag själv. Om detta - att inte ha anhöriga i sin absoluta närhet - pratade vi också.

Utanför lagret upptäckte jag även Cornelia Andersson som jag ofta arbetade tillsammans med då det begav sig. 
Cornelia, denna underbart rara tös som nu läser till hälsopedagog och som alltid var så rar att kampera med! Nu arbetar hon extra och ska så göra i sommar också, om än inte heltid, ja, som jag förstod det.


Idag är det bom-iläggning i lilla hamnen i Stensjö. (Bilden från något tidigare år).
Där är pv just nu. Därefter blir det kalas i trädgården hos Hilda .., sen grillat här med Eva och den halvlånge (vilka snart återvänder hemåt för några veckor) och så förberedelse av mat som ska tas med under seglatsen från Bohuslän. 

Tommy skickade bilder på vad han bidrar med: fisksoppa och fårfiol i skivor!
Det är nästan så man önskar att man vore med ombord! 
(Han är väl det närmaste en kock man komma, kanske). 

Så ser den här dagen ut!

5 kommentarer:

Babsan sa...

Härligt att höra att du pratat med systern🥰

Bert Bodin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bert Bodin sa...

Skönt att du fått kontakt med syrran.

Men alltså .... Du glömmer väl inte att gratta Thomas på delvisnamnsdagen?

Elisabet. sa...

Babsan underbart var det! Det kändes som om vi hade övergivit henne, när man inte kunde höra av sig!

Elisabet. sa...

Bert Bodin: redan gjort! .-)