söndag 8 januari 2023

Mellansystern finns inte mera ...

Den som varit med här på bloggen under en längre tid, ja, flera år, kanske minns min kusin Barbro? Hon som hade bloggen Mellansystern? Ni vet, hon som tycktes bo vid sin vävstol .., alltid så fylld av energi! 

Och vävde inte Barbro, så studerade hon .., eller odlade eller var igång på andra sätt.

Vi var halvkusiner Barbro och jag och hade samma mormor.

För några år sedan började Barbros blogg att sakta tyna bort och till sist blev det alldeles tyst från denna min så energiska kusin. 

För någon timme sedan, just som jag var ute på promenad med harry, kom ett meddelande på mobilen. Där stod att läsa att Barbro hade somnat in idag på förmiddagen.

De sista åren blev knepiga, då hon drabbats av en viss sorts demens. Och precis som i den danska dokumentären där en kvinna hade en likadan diagnos, slutade Barbro att äta och sen gick det fort. 

Fönsterbilden här ovan är från henne och togs i familjens fjällstuga och gardinerna hade Barbro vävt. Det var ett Det-Bästa-i-veckan-bidrag där hon berättade om glädjen att vara i stugan. 

Och så här skrev hon i början av april 2013. 

"Veckan i fjällen har varit jätterolig, men det bästa som hänt är att jag äntligen tagit mig i kragen och börjat färdigställa de gardiner som jag vävde 2009 när jag jobbade i Vilhelmina."

Det var alltså gardinerna som syns på bilden här ovanför.




Vackert tyg till stolsdynor vävde hon också.  




Den 30:e november 2014 skrev Barbro så här om Veckans Bästa. 

"Det bästa som hänt är att jag har fått ett jättefint gammalt skåp av grannen; ett skåp som jag kommer att fylla med fina vävgarner."




En vinst i lotteriet bidrog hon också till. Älskar beskrivningen. "100 % lin utom hanken som är i bomull”. 

Disktrasan hade hon såklart vävt själv, det är t.om bild på henne där hon sitter vid vävstolen.



Den 23:e december 2009, frågade jag bloggvännerna vad som var viktigt att ha med när det var jul?

Så här svarade Barbro: "Röda tulpaner är ett måste. Sedan spelar det inte så stor roll. Maken vill ha kalvsylta och sonen som firar jul hos oss i fjällstugan vill ha Jansson och dopp i grytan. Det jag saknar i år är det ojästa tidningsbrödet till dopp i grytan. God jul önskar bloggmadam kusinen med familj."

(Elisabet skriver: "Tidningsbrödet ....?")

Den 24:e januari 2015 frågade jag var på skalan man placerade sitt arbete, ja, från 1 - 10. 

Så här svarade Barbro: "Jag har haft värdens bästa jobb som enhetschef inom äldre, - och handikappomsorg, för tänk så många duktiga människor som tar hand om äldre och funktionshindrade på det allra bästa sätt. " (Elisabet skriver: hon glömde nog att skriva dit 10:an.)



Den 22:a april 2012 var Barbros bästa följande:  

"För mig är veckans roligaste händelse den inspirationsresa vi gjorde igår lördag när vi besökte några vävstugor och träffade trevliga, kreativa väverskor och fick beskåda deras verk.

Den här vackra trasmattan fanns i Härnösands vävstuga."


Den 15:e oktober 2012: "Det bästa som hänt i veckan som gått är att jag under helgen tog mig i kragen och målade tak och väggar i vår lilla stuga vid Skulesjön.

Kräftor till middag i mitt målarkaos blev det på mor Gunvors vackra gamla bord."

Barbro blev sextionio år, precis som sin mamma Gunvor. Hon (B) skulle ha fyllt 70 år den 29:e januari. 

13 kommentarer:

Bloggblad sa...

Vilken fantastisk minnesruna! Den hade hon säkert blivit glad över.

Bert Bodin sa...

Fint skrivet.

Halvkusin var ett nytt begrepp för mig. Och jag är inte säker på att jag förstår det.

Gunnel sa...

Fint skrivet med glimtar ur din släktings liv.

organic-lizzi sa...

Kondolerer så mye. Høres ut som en fin halvkusin. Nydelige vevarbeid du viser.
Fortsatt deilig kveld fra Randi

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Elisabet. sa...

Bloggblad: Barbro var i alla fall den helt klart mest energiska människa jag träffat, frånsett möjligen hennes dotter Lotha.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: ja, jag kallar det för halvkusin. Våra mammor var halvsyskon.

Elisabet. sa...

Gunnel: ja, mest vävglimtar ,-)

Bert Bodin sa...

Aha - då förstår jag.

Elisabet. sa...

organic-lizzi: Ja, visst är de fina väv-alster! Och så trivsamt med lite norska i kommentarerna! Kommer plötsligt ihåg en granne hemma i Malå (det var på 60-talet) som hette Rut och hon i sin tur hade en syster som hette Randi och jag undrar om där inte fanns ÄNNU en syster vars namn började på R.

Kristina sa...

Så fina vävar - vackra mönster!

Anonym sa...

Kristina: Visst var det! /Elisabet