tisdag 10 januari 2023

Så här svarade hon .... 

Ja, jag undrade om det kunde vara kallt att bo i ett sådant hus. 

"Här borde jag ju ha något insatt att säga. Är det kallt att bo i sådana hus? Jag TROR att vårt hus är byggt i sten - utifrån när det är byggt borde det vara det säger han som gör reparationer hos oss. 

Sten är det traditionella byggmaterialet här, det är fullt av granit och bergknallar, som i Bohuslän ungefär. 

Och jag TROR att det är ett bra material för det väder vi har här. Det är aldrig väldigt kallt (ned mot noll) eller väldigt varmt (över trettio) mer än några dagar i sträck, ofta inte mer än att stenväggarna kan buffra.

Och jag vet inte hur gammalt huset är. 

Det ligger precis vid en kyrka intill mitt jobb, så jag tänkte att jag kanske kunde få någon ledtråd från hur gammal kyrkan är. 

Men det visar sig att det har legat kyrka där sedan 1100-talet, så det var inte mycket att gå efter! Jag skulle vilja lära mig mer lokalhistoria - kanske ett projekt för 2023?"

Tack annannan, du flinka fönsterfångerska!

2 kommentarer:

Babsan sa...

Nästan som,en akvarellmålning såååå vackert

Elisabet. sa...

Babsan: :)