fredag 24 mars 2023

Snart bara tio dagar kvar ....

Ja, tills vi får spankulera på den här gatan som heter Stragniarska och ligger i Gdansk. Vårt hotell är det bruna huset vid pilen och det heter Celestine och är 3-stjärnigt. 

En kyrka ligger i närheten och jag hoppas på klockklang ..., men det kanske jag är ensam om.

Polen, ja. 

Efter att ha tittat på tv-nyheterna är jag i alla fall evigt tacksam att vi inte bokade fyra dagar i Paris, där det just nu råder mer eller mindre kaos. Kanske mest "mer"

Vem skulle inte vilja gå i pension vid sextiotvå års ålder, för att inte säga sextio? Men hur skulle det finansieras, med tanke på hur mycket längre vi människor lever? Jag förstår helt ärligt inte hur man tänker. Det innebär väl ändå att dels måste var och en lägga undan betydligt mera till pensionen - eller räknar man med att staten ska lösa det hela -?

Tänkte att det skulle vara intressant att ta del av när medborgare i andra länder går i pension. Det kan man göra här. 

Värt att veta är att i Norge, Sverige, Finland, Canada och USA är pensionsåldern flexibel.

11 kommentarer:

Babsan sa...

Undrar så vad som lockar i Polen?Om fransmännens protester tycker jag inte.Lamslår hela landet.De borde vara mer realistiska

Elisabet. sa...

Babsan: det är nog mera bara att göra nånting annat, än att själva Polen lockar våldsamt. Och så var det billigt boende. Nästa gång vill jag åka till Tallin, men då får vi utgå från Sthlm.

Monet sa...

Fransmän har en strejkkultur sedan flera hundra år - att protestera mot ”övermakten” ingår i folksjälen och förstås inte av svenskar. De är varken bortskämda eller orealistiska och de kan räkna precis som alla andra. De går i snittpension vid 62, ungefär som i Tyskland och många andra europeiska länder. Reaktionerna nu beror på att en tidigare president i popularitetssyfte sänkte den formella gränsen från 64 till 62 år. Samtliga regeringar efter det har försökt höja igen utan att lyckas medan Macron nu inte har mycket att förlora på att genomdriva detta - för att ta ”sitt nödvändiga ansvar” - eftersom han sitter kvar utan att kunna omväljas senare.

Man har ett mycket snårigt pensionssystem som behöver revideras och bli enhetligt där många konstigheter finns kvar sedan lång tid, t ex att lokförare (som på 1800-talet var ett slitsamt arbete) kan gå i pension vid 59. Många offentliganställda kan också gå före 62 år och det är i första hand de som både strejkar och inte vill ha någon försämring av det man är van vid. (Och vem vill det?).

Protesterna nu handlar INTE enbart om sakfrågan utan om att man upplever - som alltid - att presidenten/regeringen sätter sig över folkviljan, inte lyssnar på folket och beter sig arrogant och maktfullkomligt. Protestågärderna med stinkande sopberg i Paris må te sig overkliga för oss men att ”hela landet lamslås” är fullkomligt felaktigt. Ute i landsorten märks lite av detta. Att drivmedelsförsörjning och transportsystem påverkas med inställda flyg och allmänna kommunikationer är en del av den franska livsstilen och något man trots allt accepterar. Att åtgärderna skulle nå samhällsfarliga nivåer sker inte.

annannan sa...

Utöver det otidsenliga i det franska pensionssystemet så tycker jag det är ruggigt med hur sådana här demonstrationer så lätt urartar. De drar till sig människor som har väldigt lätt att ta till våld, och som inte nödvändigtvis är särskilt insatta (om ens alls) i frågan det demonstreras om. Det är inte unikt för Frankrike utan verkar gälla universellt.

Babsan sa...

Jag håller inte med dig Monet men med erfarenhet av att kommentera dig gör att jag avstår vidare argument om det samhällsfarliga i strejken

Monet sa...

Babsan; just i den här frågan tror jag kanske att du behöver fundera över vem som har mest kunskap och erfarenhet av franska förhållanden. Inte heller jag är intresserad av att på annans kommentarsfält och återigen under otrevliga former diskutera något jag är väl förtrogen med och under många år har levt mitt i. Frankrike har ett mycket väl utvecklat system för att sätta gränser för när landets interna säkerhet hotas och det är ingenting någon ifrågasätter.

Annannan: Tyvärr är det ju så. Under de långvariga och extremt konfliktfyllda ”gula-västarna”- upploppen som verkligen störde de franska samhällsfunktionerna var det ju de svartklädda maskförsedda upploppshuliganerna som till sist låg i frontlinjen. På samma sätt som under påskupploppen i Sverige. Finns just nu intressant svensk dokumentär om detta! Så nog är det ett sorgligt trist universellt fenomen. Särskilt nu när vi alla behöver hålla enad europeisk front mot andra illvilliga krafter.

Monet sa...

Om du, Elisabet, låser upp din mailblockering så hittar du en väldigt intressant och inspirerande rese-sida: Freedom Travel som ger en massa tips om just Gdansk. Annars finns det att hitta under Polen/Gdansk på sidan http:// www.freedomtravel.se. Bara ett tips inför resan!

Elisabet. sa...

annannan: Det är ju så det ofta blir; att det eskalerar och barkar iväg nåt hemskt, oavsett var det börjar. Jag är enormt tacksam att jag vare sig är fransk finansminister eller president.

Elisabet. sa...

Monet: Tack för tips. Vi kör inte bil och kommer därför att hålla oss mest i Gdansk. Finns mycket att titta på.

Monet sa...

Inlägget jag skickat dig handlar inte om kustvägen mellan Gdansk och Gdynia utan är ett långt, mycket påläst reportage om 25 platser att besöka i själva staden Gdansk. Information långt utanför turistbroschyrerna så som våra vänner som driver sajten alltid gör. Du skulle ha glädje av detta innan resan tror jag så det var bara ett tips i den andan.

Elisabet. sa...

Monet: Jag har tagit del av det! Tusen tack!