torsdag 23 mars 2023

    Vad hände i Gibraltarsund ....?

Ja, det funderade jag på .., när jag tidigare i veckan strosade omkring på den lilla kyrkogården i Falkenberg. Googlade sedan på denne Adolf Fredrik Blackstadius som föddes 1784 och dog vid 42 års ålder, just i Gibraltarsund? (Ser att det på nätet stavas Gibraltar sund, men jag skriver ihop det). 

Mest troligt är väl att sjökaptenen, herr Blackstadius, drunknade? Då var året 1826. Hur lång tid tog det innan hans hustru Anna Fredrika fick veta att hon nu var änka? (Kollar djupet i sundet .., hjälp, 900 meter!!)

Den 23:e maj 1813 ingick paret äktenskap och därefter kom fyra barn till världen, två söner och två döttrar, födda 1814, 1816, 1822 och 1824. De äldsta sönerna var då 14, respektive 10 år, döttrarna endast 4 och 2 år. Och Anna Fredrika själv, hon var då 41 år.



En av sönerna, Johan Blackstadius född 1816 i Falkenberg, har titeln "Historiemålare", när man söker på hans namn. 

Pennteckningen är gjord av en J.A. Wetterbergh 1861.

Här kan man såväl se bilden (den lånade jag  därifrån), samt läsa om denne Johan och hans äventyrliga uppväxt!

Ja, nu vet man det. 

Intressant .., ska försöka luska vidare och se vad som hände med övriga syskon.

8 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Provade forska lite (med betoning på lite) och hittade inget av värde.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: nej, inte jag heller.

annannan sa...

KAN det vara så att jag hinner före Rexxie?
https://military-history.fandom.com/wiki/List_of_shipwrecks_in_1826

Jag har inte letat mig igenom hela listan, men redan i januari 1826 nämns ett svenskt skepp, Elvira, som förliste vid Gibraltar.

Anonym sa...

Så här står det bl.a på https://gw.geneanet.org/karosenius?lang=sv&n=blackstadius&oc=0&p=johan+zacharias
"Blackstadius var son till sjökaptenen Adolf Fredrik Blackstadius och Anna Fredrika Stenbäck. När han fyllt åtta år fick han följa med fadern på dennes sjöresor åren 1823-1829. Medan skeppet låg i hamn för lossning och lastning sattes Johan i land på privat skola och fick undervisning. Då han återkom till Sverige 1829 upptogs han av litografen Karl Fredrik Natanael Schultén (1797-1868) i Stockholm. Schultén var moderns halvbror och han undervisade honom i litograferingskonsten och lärde honom rita och skriva på sten..."
/ Carin

Elisabet. sa...

annannan: GRATTIS, till att hinna före Rexxie! Det är det minsann inte många som gör ,-). Det här med det förlista skeppet Elvira låter ju rimligt. Sökte du på förlista skepp, eller hur bar du dig åt?

Elisabet. sa...

Carin: Sannerligen en förmodligen ytterst spännande uppväxt för den gossen!

Anonym sa...

Jag sökte helt enkelt på "shipwreck Gibraltar 1826". / annannan

Anonym sa...

Så självklart! (Förstås). / Elisabet