måndag 1 maj 2023

Betydelsen av ett namn ...

Vännen Ingrid ringer från Dalarna. 

Hon berättar att hon har varit i Sveg och fått vara med på dop, ja, det var ett av barnbarnsbarnen, en liten flicka som nu förärats namnet Helmi. 

Helmi. 

Det låter som ett namn som kunde vara vanligt hemifrån. 

När jag googlar visar det sig att Helmi har finskt ursprung och betyder PÄRLA. Men hjälp, så fint! Tänk, att heta något som betyder pärla! 

Helmi förekommer även i Egypten, men då som ett mansnamn och med betydelse av tålamod eller dröm, allt enligt Wikipedia.

Nu vet ni det, om ni nu inte redan hade koll på det hela.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner en Helmi och hon är från Finland.

Äventyret framtiden sa...

Ja, Helmi betyder pärla. Ett jättefint namn. Jag kände en "pärla" i Finland men hon finns inte längre.
Tack för en fin blogg. Hit hittar jag igen, helt säkert!
Trevlig första maj!

Elisabet. sa...

Anonym: Och jag känner ingen. Men tänk, att ha ett namn med så fin betydelse!

Elisabet. sa...

Äventyret i framtiden: Tack för vänliga ord! Såna värmer minsann ., och trevlig första (och även andra och tredje ,-) önskar jag dig!

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.