fredag 10 november 2023

Dagens fönster ...

... fångades av mig själv, året var 2011 och jag var på besök i Stockholm, bodde på båten Gustaf af Klint, mötte Ulrika någonstans i stan och vi tog en fika på ett café alldeles här intill. 

Många fönster blev det, men det var inte dessa som fångade mitt intresse, nej, det var dom här ystra skolungdomarna, vilka visade sig komma från Litauen. Nu var dom på skolresa och tog del av vad vår huvudstad hade att erbjuda av sevärdheter.

Hoppas att dom trivdes. 

På kvällen när jag gick till sängs i den höga våningssängen, visade stegräknaren på 29 tusen steg.

 

Ännu mera Litauen. En man från Vilnius som handlade i affären och som skulle skicka ett brev och det .., just till någon bekant i Vilnius.

Det var kväll och inga andra kunder i eller omkring kassan, så jag frågade om det var möjligt att få fånga hans vänstra hand. Inga problem, sa mannen. 

Kanske arbetade han som målare. Köpte cigaretter gjorde han också. LM, dom blå.


Och så förra hösten, då vi seglade i Bohuslän och hade lagt till i alltid så fina Skärhamn. 

Det var då dom här unga herrarna lade till alldeles intill oss och jag satt och grunnade på vilket språk som talades. 

Gissade på ryska och det var det, men dom två var ursprungligen från just Litauen, men hade ryska föräldrar.

Men var sov dom? Kanske i tält någonstans? 

Morgonen därpå paddlade dom iväg.

Inga kommentarer: