måndag 6 november 2023

I bakgrunden ....

Hajade till nu på morgonen när jag tittade lite förstrött på Nyhetsmorgon i 4:an. Men å, vilken läcker illustration på skärmen i  bakgrunden! Den inbjudne gästen - Antoni Lacinai med det varma leendet - radade upp följande förslag till vad som kan orsaka osämja på jobbet, vad gäller samtalsämnen alltså. Det var dom här: Dina bästa kantarellställen, politik, religion och löner.  

Funderade på hur det var i de olika personalrum jag kommit i kontakt med och vad vi pratade om? Jo, det hände att det blev politiskt prat, men då oftast om något upprörande vi läst eller sett på tv, men inte så att vi gick in på vad var och en röstade på. 

Det här med illustrationer är filurigt, tycker jag. Tänk, vad en uttänkt sådan kan betyda för en text!

Pv tog för en tid sedan en jättebillig prenumeration på Svenska Dagbladet. Igår fick vi vårt första exemplar och döm om min förvåning när jag där upptäcker hela tre  sidor författade av Anders Teglund, son till bloggaren/Tankar-för-dagen-konstnären Sven Teglund i Luleå. 

Denne Anders arbetade en tid som cykelbud hos Foodora, om det  berättas det bland annat om i texten här t.v.

Så här står det i ingressen. " När företaget började kontrollera hur snabbt folk arbetade trodde Anders Teglund att kollegorna skulle bli upprörda. Men det fick motsatt effekt - han blev besatt av de dagliga mätningarna."

Och så vidareutvecklar han det hela .., ja, hur vi människor numera är mer eller mindre beroende av att alltid kunna mäta våra resultat. Det kan gälla stegräknare .., hur många timmar vi sover eller ligger vakna, etc. Det var en sååå intressant läsning, tycker jag!


Illustratör till hans text är Josefin Herolf. Perfekt fångat, tycker jag. 
Här en länk till hennes alster som jag tycker så mycket om. 

Anders Teglund skrev en bok - Cykelbudet - som i mycket handlade om det yrket och där utgjorde just det här mätbara en del av arbetet.
"Den statistik som summerade min prestation var färggrann.Gröna fält betydde att jag låg bra till, orange var lite varningssignal och rött var sämst."

Eller: Vid ett tillfälle programmerades appen om så att budens genomsnittliga kilometerhastighet försvann ur statistiken. Företaget insåg att det inte var så viktig data och fokuserade på antalet leveranser per timme i stället. Det gjorde många bud besvikna och de gnällde hos facket. Många började då använda en annan app där de på egen hand kunde mäta sin prestation med noggrann datainsamling. Varför bad vi själva om att bli kontrollerade?  Jo, för att den här typen av kontrollmekanismer är väldigt effektiva."
(Det har uppenbarligen med hjärnans belöningssystem att göra). 

Här en länk till Göran Greides recension av Anders Teglunds uppföljare till boken Cykelbudet. Bokens titel är Slavdrivaren.

3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Anders Teglunds reflektioner är bra, tycker jag. Men så har han ju en klok pappa också. Och en bror, som också är kreativ på sitt sätt. F.d. kommunikatör på Norrbottensteatern, numera på LTU-business. (LTU=Luleå tekniska universitet.)
Och Sven går in för sin konstnärskarriär.

Bert Bodin sa...

Glömde ... tredje brorsan jobbar i deras gemensamma förlag; Teg publishing. Jonas heter han.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: En synnerligen kreativ familj, alltså!