lördag 20 januari 2024

Överraskning och Dagens Fönster ..,

Igår gick jag in på AMF-pension och tittade på hur det såg ut på mitt konto där. 

Tjänstepensionen på flera tusen kronor, den tackade ju för sig när jag fyllde sjuttio. Inte trodde jag att mitt liv skulle bli längre än så och förresten skulle det bli så lite - utslaget per månad livet ut - så .., ja, jag valde att ta den på fem år. 

Gissa då .., hur glad jag blev när jag tittade in hos AMF-pension och upptäckte att jag får nästan femhundra kronor per månad livet ut (!!) och detta hade jag noll koll på. 

Vad gör man då? Jo, man glömmer bort att i ens ficka ligger presentkortet från friherrinnan och A-M och så köper man sig den allra ljuvligaste bukett hos Antjes Blomsterverkstad! 

Dom vita dubbla tulpanerna - nästan utslagna - liknar i mina ögon tyllkjolar! 

Så  u n d e r b a r t   vackra! Nu får presentkortet komma väl till pass lite senare, kanske när vårblommorna dyker upp. Passade även på att fånga ett fönster där inne i den lilla butiken. 


Det här. 

Pärlhyacinter .., ååå, nästan det bästa jag vet. 



Och ute på gården där jag parkerat bilen, såg det ut så här. 

En liten hund hördes skälla ..., och på en handskriven skylt just innan butiken, stod skrivet i svarta bokstäver: 

"SNÄLLA! KÖR SAKTA!"

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Det är tur att 'nån annan' har koll på ens pengar. För det är inte alltid enkelt att ha koll själv, när det gäller pension.

Förresten; vad är 'Blåbärsjord'?

Anonym sa...

Bert Bodin: Förmodar att det är till blåbärsbuskar som väl ska ha viss surhet på jorden, liksom rhododendron! /E

Bert Bodin sa...

@ E

Aha - Ja, vi är inte så vana att odla blåbär i mina trakter. Här växer de vilt. ;-)

Anonym sa...

Jag förstår ingenting - hur kan man inte ha koll på vad man får i pension? Dels får man ju det oreanga kuvertet men varje år också information från de olika pensionsbolagen om vilken summa som ska betalas ut månatligen på ett visst datum? Undrar Monet.