lördag 20 januari 2024

Som på stenåldern ...


Tillvaron utan elektricitet i pannrummet, är aningen stressig. I vanliga fall är det ju så bekvämt att köra på el några timmar, så slipper man springa fram och åter för att elda, allra helst som det nu är spillvirke som används och inte vedklabbar, med resultat att man i stort sett inte får göra annat än att fylla på med virket. 

När vi vid sextiden lämnar sängvärmen och går en trappa ner, visar termometern i köket på 14 plusgrader. Golvet är iiiiiskallt. 

Och jag eldar och eldar.

"Nej, det blir ingen lång promenad, då hinner elden slockna!" säger jag till Harry. 

Det känns som om vi lever på stenåldern, i någon grotta och ingen eldvakt har vi. 


Gör frukost till de fyrbenta (Sigge är på dåligt humör .., ratar Shebas lammpaté och tycker att nykokt fisk vore betydligt godare!) .., går ut i nattsärken och fyller på till fåglarna .., och det är full fart. 

Nu är det lugnt. Harry sover gott, ihopkurad på "sin" del av soffan Ektorp.

Själv tittar jag på reprisen av "På spåret" .., har diskat bort, duschat och tvättat håret och njuter storligen av den så fina buketten som kom från Familjen med ingifta. 

Det var Fritz Blommor i Halmstad som satt samman buketten och den blir bara finare, allt eftersom rosorna slår ut. 

Det är inte bara i det gula huset som det eldas, nej, även hos AP på Ekerö. (Eller Färingsö, egentligen). Bilden kom på familjechatten igår och den är - i mina ögon - så underbar! Detta är ju katter i ett nötskal! Det finns hur fina och mjuka och gosiga kattbäddar som helst - för dyra slantar - men se, vad kan kan vara bättre att ligga i än en KARTONG!! 

Ååå, det är just därför katter är så härliga. Egensinniga .., gör precis tvärtom än det man förväntar sig.

Om jag vore ägare av en butik som säljer tillbehör till katter, då skulle jag ha en hylla med avlagda kartonger och sälja dem billigt. Eller: köp lite dyrare kattgodis, så följer en lagom stor/liten kartong med på köpet!


Lördag, ja. Ska gå på längre promenad med Harry när jag eldat klart, titta in hos Antjes Blomsterverkstad och gotta mig åt presentkortet från friherrinnan och A-M .., och så är det ju skidåkning förstås. 

Klockan 13.00 tar det sin början. Härligt!

Nu dags att sätta fart.

OBS! Ja, så har det totala hjärnsläppet slagit till, det ser jag nu. Har fyllt i samma tider för fredag som lördag. Nu ska jag hämta fjädrar och tjära och rulla mig i! 

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Du verkar preppad.

Gunnel sa...

Riktigt jobbigt att passa in alla dessa skidtävlingar med alla andra rutiner man har. Idag har vi dessutom hockey som krockar med skidskyttet. Tur att det är minus 24 så man behöver inte ha dåligt samvete när man skippar promenaden.

Elisabet. sa...

Bert Bodin: Ja, så värst preppad vet jag inte om jag är .., skulle vi bli utan el är det kaminen i vardagsrummet som gäller - vedpannan skulle ju inte skicka ut någon värme alls -. Nåja, då fick vi väl sova och tillbringa mesta tiden i vardagsrummet.

Elisabet. sa...

Gunnel: Precis så! Jag har nu rastat Harry så han ska klara eftermiddagen, med allt tv-tittande. Jobbigt att gå på promenad med honom. På vägen ner mot havet är det mer som skare och vägen längs havet är inte plogad (plogas aldrig).