fredag 1 mars 2024

Första mars ...



Vårvinter hemma i Malå - ja, slutet av februari, hela mars och april - är väl den allra bästa tiden, tycker många. 
Och i alla fall i mars, så är slalombacken ofta fylld av turister, särskilt på helgerna. 

I mars och april åks det skoter och skidor på sjön .., och jag brukade sitta ute och lysna till talgoxepjut medan snön rasade från hustaket. 
Och myggen har ännu inte aviserat sin ankomst.

Här i Halland är mars definitivt en vårmånad. 
Då brukar jag plantera små penséer, mer som violer, i två av blomlådorna, men jag väntar kanske till i mitten av månaden. 
K a n s k e. 

Det händer att man i mars upptäcker små, pyttiga blåsippor i Ecke och Britts syrénhäck och i vår rabatt, den mot havet till, dyker små skott upp. Krokusar och påskliljor, men ännu dröjer det innan dessa blommar.

Det händer också att det kan komma flera decimeter med nysnö, men det händer inte särskilt ofta. 
Och idag upptäckte jag små videkissar, alldeles i närheten av grannen Annelies hus.

Läser DN. 
Där är en bild tagen från Navalnys begravning. Han ligger i öppen kista; översållad av röda rosor och runt omkring står eller sitter människor som vågat trotsa Putin och hans anhang. 
Ja, jag lägger in bilden från DN (okänd fotograf).




Tänk, att president Putin är så rädd för en man som ligger död i sin kista. Ryssland känns snart som Nordkorea.


Hittar en blåsippsbild från 2019. Finns det nånting vackrare?

4 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Nordkorea = Rysland. Ja, de är ju kompisar Putin och Kim Jong-un.

Anonym sa...

Och Trump. / Elisabet

Gunnel sa...

Mina bästa minnen från vårmånaden mars i Malå är kalla nätter som gör att man kan åka skidor på skaren och sitta vid en laduvägg, lapa sol och dricka kaffe ur termos och bara "må."

Elisabet. sa...

Gunnel: Precis! Och takdropp mitt på dagarna.