onsdag 18 februari 2009

Happy End. Eller inte.


Ett annat par, från Norrbotten.
Lyckliga?
Ja, det tror jag.

Det är inte ofta man tänker att ..."åååå, dom där är nog verkligt lyckliga tillsammans!", men kvinnan och mannen som kommer promenerande i sakta mak på trottoaren mitt emot min lägenhet, dom är nog lyckliga?

Tror jag.

En dag möter jag henne i affären; kvinnan.

Och jag berättar för henne om vad jag tror och kvinnan ler och säger att jaa, hon är verkligen lycklig, men det har hon sannerligen inte alltid varit och om hon jämför med förhållandet med sin dotters pappa, mannen som hon lämnade, så är det som natt och dag, det finns helt enkelt inga ord som kan beskriva skillnaden.

Kvinnan är stor och ganska överviktig.

Håret stripigt.

Hon är så långt ifrån damtidningarns omslagsmadamer som man kan tänka sig.

Och mannen .., han ser väl ut som män i allmänhet ser ut.

Alldaglig.

Men när jag alldeles för en liten stund sedan - från min utsiktspunkt här vid slagbordet -,
ser dem komma gående hand-i-hand, då fylls jag av en slags hoppfullhet.

Och en hel drös med inutivärme.

Och alldeles säker är jag på .., att detta verkligen är ett Lyckligt Par.

2 kommentarer:

Leina sa...

Ler, lycka sitter inte i skönhet... Tänk om fler kunde fatta det... Fast när jag tänker efter.. Den man tycker om ÄR vacker....

Elisabet. sa...

leina: ja, just så är det!
(Du glömmer väl inte nästa avsnitt!)