onsdag 18 februari 2009

Olika åsikter ....


I SVT:s morgonsoffa sitter ett antal så kallade kulturexperter och förfasar sig över kulturministerns uttalande om att nedsprayande av tunnelbanevagnar inte är konst.

Sånt ska en minister inte uttala sig om, menar panelen.

"Ja, det påminner om diktaturfasoner ...", säger en av dem, en ung man.

"I dom här små klippen som man ser i tv .., av mannen som sprayar ner tunnelbanevagnen, där tycker jag mig se ett estetiskt värde .., ja, som en slags dans ...", säger samme man.

Jaså.

Tänk, det tror jag inte att huvuddelen av det svenska folket tycker.

(Jag undrar om det skulle anses ha ett estetiskt värde om den sprayande konstfacksmannen utförde grafitti på kulturexperternas bostäder och samtidigt passade på att krossa ett av deras fönster ...).

18 kommentarer:

Vonkis sa...

Ok, då vet vi, bara vi aldrig står still när vi sprayar så är det alltså konst. Då ska ja gå och köpa mig en sprayflaska.

Elisabet. sa...

Vonkis: ja, alla som nu spraymålar på husväggarna kan nu hänvisa till den höga konsten.

Man kan krossa fönster också.

Det har säkert ett "estetiskt värde".

Anonym sa...

Såg samma uttalnde och blir arg... Konstigt om Svenssons inte tycker att kulturbudgeten är det viktigaste i dessa "kristider" ?

// Åsa

Elisabet. sa...

Åsa: precis!!

Tre stycken sa...

Det är ju helt idiotiskt. Förstöra för andra. Stryk ska de ha, ligisterna.

Anonym sa...

Ja man kan ju undra om de skulle uppskatta lite "konst" på sina egna hus, verkligen...

Jisses vilket skitsnack. Klotter är klotter, vandalism är vandalism.

Det finns mycket graffiti som är snyggt, visst. Men man klottrar/målar/sprayar inte på någon annans egendom. Punkt slut.

Elisabet. sa...

Tre Stycken: absolut!

Ellis: ja, helt ärligt tycker jag att det var sånt svammel av dom i soffan ...skulle jag ha suttit i vagnen med Emil och en maskerad man kommit in och klottrat och sedan slagit sönder rutan .., vad hade det satt för spår hos honom?

Och kvinnan som spelade psyksjuk!
Det är lika totalt galet.

Tala om ett slöseri med samhällets resurser.

Och ja, jag låter som värsta reaktionära människan, men då det vara mitt öde.

Anonym sa...

Jag kan acceptera att konstiga filurer betraktar en videosnutt som konst. Själva uppförandet av den, alltså.

Men om man använder annans egendom för att fixa konsten, utan tillstånd, eller ersättning, så är det en kriminell handling. Inget snack om den saken.

Det är många som skulle behöva terapi. Inte bara den där som låtsades vara psykiskt sjuk.

cruella sa...

Men jag tycker inte det I SIG finns någon motsättning mellan vad som är konst och vad som är olagligt.

Elisabet. sa...

Bert: ja, okej, det första kan jag köpa och att den människan ser nåt estetiskt i det hela. Ja, kan dom förstås göra .., jag utgick mest från mig själv.

Men ändå .., jag tycker att det är komplett vansinne.

Elisabet. sa...

cruella: nej, det gör det nog inte .,. om du utför en Rembrandtmålning på en husvägg, så skulle nog alla säga att det vore konst, så det är som jag skrev till Bert, det kan jag ta.

Men vad som retar mig, det är det här raljerandet som jag tyckte att kulturmänniskorna i soffan uppvisade .., en slags överlägsenhet i sitt tyckande .., att alla borde ha förmågan att inse att detta var Konst.

För mig blir det flum.

Och det som gjordes, både sprayandet och psykgrejen, det är för mig totalt vanvett!

Anonym sa...

Jag håller med dig till 100% Elisabet.

Som den där grejen med psyket... jag blir FÖRBANNAD. Den tiden hade de ju kunnat lägga på någon som VERKLIGEN behövde hjälp, någon som i och med detta knuffades bakåt i kön under tiden. Och i dessa tider när vården redan går på knäna och fler och fler mår dåligt och behöver hjälp, H U R kan man då ta upp vårdens tid på det sättet?
Jag blir galen på sådant j-a FLUM. För flum är precis vad det är.

Konst, visst. Men ta då av egna resurser, utnyttja inte andras - och def. inte på ett sätt där människor som mår jättedåligt faktiskt får stå tillbaka medan ni håller på er s.k. "konst".

Så. Nu kliver jag ner från lådan. ;)

Christina sa...

Jag har själv gått på Konstfack på 70-talet och tyckte då att det var mycket flum på skolan, sen verkade det bli bättre ett tag, men nu är tillbaka igen verkar det som.

Jag har inget emot modern konst, inte alls, men det här klottrandet och psykgrejen tycker jag är kriminellt rakt av.
Och väldigt snobbigt och elitistiskt på något sätt.

Elisabet. sa...

ellis och christina: jo, det är vad jag tycker också!

(ellis: akta dig, du som så lätt snubblar, så du inte ramlar när du kliver ner från lådan ....!)

Anonym sa...

Haha! ;-)

Anonym sa...

Christina - ja kriminellt är precis vad det är, det tycker jag med.

Jag har en närstående vars barn mår mycket, mycket dåligt och jag har sett turerna inom psykiatrin på nära håll och vet vilka sjukt långa väntetider det är och hur svårt det är att få hjälp precis då man verkligen behöver den. Och så kommer det någon som FEJKAR och får hjälp och tar plats och tid från någon som kanske är på gränsen till självmord... att säga att jag blir förbannad är för snällt.

Anonym sa...

Det värsta tycker jag är att nu sitter säkert ett antal konstelitister och gottar sig åt den debatt som allt detta orsakat. De betraktar säkert denna som "konst".

Visst - Man får tycka olika i vår herres hage. Det skall vi vara aktsamma om.

Men, som sagt, när man börjar ge sig på andras egendom, eller tar andras resurser i anspråk så är det kriminellt.

S o F sa...

Men herregud. Suck! Jag blir sååå trött...