lördag 21 februari 2009

Tre dagar kvar ...


Kefalonia med Emma Elisabet.


.... sen har jag semester och blir ledig i åtta hela dagar!

Det är ju inte klokt så underbart det ska bli!

På torsdag seglar jag iväg med flyget till Bromma och dottern har ordnat med tågbiljett hem igen på måndag, ankomst Ystad vid fem .., och om jag orkar .., tar jag Pelle i buren och hoppar på tåget norrut en timme senare, till pensionatsvärden .., och blir där till onsdagkväll.

Jag planerar och l ä n g t a r.

Längtar till att få krama Emma och Emil och att få se yngsta dotterns nya lägenhet och till vårsalongen på Liljevalchs och att Göra Nånting Annat.

Det är väl mest det.

Det behöver inte vara nånting märkvärdigt .., bara detta att byta ut vardagen en stund.

Och på jobbet upptäckte jag en gul post-it-lapp med ett "Ok" från chefen.

Jag hade bett om ledigt fredagen den 22:a maj och det var okej.

Härligt!


På söndag kommer sonen hem; han den ende .., den så älskade!
Det längtar jag också till.

Och till dig som just nu sitter och tänker att ..., "ja, inte lever hon särskilt mycket i nuet inte!" så vill jag bara säga att ..."jepp,du har helt rätt!"

Å andra sidan har jag himla trevligt med all denna längtan.

13 kommentarer:

Babsan sa...

Längtan är väl det bästa som finns utan den vore jag inget

Elisabet. sa...

Babsan: precis så är det för mig med och jag har alltid varit likadan ..-)

Inkan© sa...

Har man lyckan att få barn - så längtar man efter dom när de flyger på egna vingar.
Själv har jag tre underbara - så min längtan är i princip konstant.
Och jag fylls av både tacksamhet och ödmjukhet över det under som barn är.

Och av någon form av olyckshändelse så ramlade det ner några mm snö inatt. Tänka sig- Stockholm blev lite vit så här på sluttampen innan mars kommer med den vår jag längtar efter:)

Ha det så skönt madamen även denna helg!

Bloggblad sa...

Jag har nån slags magi-tänkande... och har slutat längta eftersom när det roliga väl är där är det snart över. Knäppt? Förr längtade jag jämt efter olika saker, men nu njuter jag av att ha en del grejer kvar. Utom de tråkiga... dem vill jag ha snabbt överstökade.

JULIEK sa...

Åja længtan måste man ha, jag længtar også, hela tiden : )

Elisabet. sa...

Inkan, Bloggblad och Julie K: jag tycker verkligen OM att längta!
En man berättade för mig att han skulle överraska sin fru med en resa till varmare nejder .., allt hade han gjort .., tagit ledigt åt hene och ordnat med packning och rubbet.

För mig skulle det inte alls vara roligt!

All glädjen med att planera och längta .. och då menar jag inte detaljplanera, för jag planerar nästan aldrig nånting på resmålen ..., bara så där att jag ska köra moppe eller ja, nåt sånt.

Längtar jag .., så får jag ju roligt innan och under tiden (hopefully) och efteråt ..-)

Evas blogg sa...

Att längta är en underbar känsla. Jag tror vi människor behöver vår längtan och jag tycker inte att det handlar om att fly från nuet. Att se framåt mot något positivt tror jag gör att vi orkar med allt jobbigt som kan finnas i vår omgivning.

Lena sa...

Att längta efter något som är möjligt är en helt underbar känsla.
Eva beskriver det så bra.

Love, literature and gardening sa...

Klart att du orkar!!!

Monet sa...

Åh, Liljewalchs. Du måste bara ta bilder och berätta, är så nyfiken.

Och förstår precis hur längtan känns. Särskilt den efter barnbarnen.

Ninnie sa...

Men att ha något att längta till, stort eller litet, det är ju det som gör att man vill framåt och vidare i livet. Och det är ju framåt vi ska, eller hur? Jag längtar efter våren och en Toscanaresa som ska bli av om sisådär en månad!
Önskar dej alldeles underbara semesterdagar!

S o F sa...

Det ligger nåt i det du säger, det där med att leva i nuet och att leva i framtiden.

När man inte längre kan planera vad man ska göra nästa månad, till semestern ja kanske inte ens nästa dag, då blir det annorlunda.

Jag tränar mindfulness och det är så poppis och det ska ju va så bra - att leva i nuet, inte i dåtid inte i framtid, men....

All den där "inför-glädjen" då, som gör att man får glädjas dubbelt upp, först när man längtar och planerar och sen när det verkligen händer - vart tar den glädjen vägen när man inte längre vågar/kan planera sitt liv längre.

Jag saknar den...det är tomt utan den.

Så jag unnar dig all längtan och planering som finns Elisabet!

Kram!

Elisabet. sa...

Till er alla på sluttampen, särskilt S o F: ja, just så ser jag det!
Det där med min längtan .., den ger mig ju så mycket glädje!

Och även om det kanske INTE blir så där som jag har förväntat mig .., så har jag ju gått omkring och varit lycklig en bra tid innan, i TRON att det skulle bli bra ..-)