torsdag 12 februari 2009

Kväller ...


Detalj av anslagstavlan vid busstationen i Sjöbo.


"Nädu Bettan, du tar inte cykeln hem .., det är glatt ute .., nu hoppar du in i bilen!" säger den omtänksamma Maria som arbetar kväll med mig och just så blir det.

En bra dag har det varit.

Alla kolonialvaror på plats .., mycket att göra .., och fyra nya glassfrysar har anlänt.

Många danska kunder, för att inte tala om estländare och polacker.

Och en ung kvinna bördig från Åsele.

Pelle möter mig i dörren när jag kommer hem.

Då blir det tillagning av fisk .., det telefonsurras .., (kanske får jag besök av Samos-sällskapet Kent nästa helg och jag gullber honom att ta med sig en bra film ..) och pensionatsvärden hör av sig och vi stämmer av inför morgondagen.

Tåg från Ystad 14.08 ..., ankomst Halmstad tre timmar senare.

Till middag blir det Gräsänkans heta räkgryta (fast såååå het är den inte), säger han.

På vardagsrumsgolvet står kattburen och väntar.

6 kommentarer:

Evas blogg sa...

Har ni fortfarande snö hos er? Min bror åker tillbaka till Malmö i morgon och han gruvar sig en aning för halka och snö där nere.

Elisabet. sa...

Eva: bara lite, lite .,. men det har frusit på och är verkligt glatt på vägar och trottoarer.

gunnar i vaplan sa...

... och snart är det maj-månad och bloggträff i landet halland.
Husrum är redan bokat...
Tågbiljett bokas snart :-)

Anonym sa...

Men vad konstigt, jag som jobbade i matbutik på helgerna i så väldigt många år, jag har helt glömt vad kolonialvaror är för något.

Elisabet. sa...

gunnar: jadu .., det ser jag verkligen fram emot, det kan jag lova dig!

matilda: kolonialvaror .., ja, men det är ju nästan allt utom färskvaror .-)

Anonym sa...

Javisst, ja. Men varför heter det koloni, egentligen? För att varorna kommer från Sveriges kolonier i världen? Ha ha