lördag 14 februari 2009

Lördagsfönstret ...



Från Malmö till Halmstad är det mer än fullsatt på tåget!!

Överallt står resenärer och i glappet där dörrarna är, sitter ungdomar på golvet.

Jag har lyckats få en plats i lågvagnen och där är så trångt att man knappt kan röra sig.

Där är skidfodral och stora ryggsäckar och resväskor och två kattburar .., och intill mig sitter en familj på sex personer som ska på skidsemester och borta till höger sitter en ung man i grön Fjällrävenjacka och rastaflätor, - han tycks djupt försjunken i en pocketbok som handlar om havet -.

Mitt emot mig ...., en ung man och hans fästmö.
Kvinnan sover, med huvudet i pojkvännens knä.
Han i sin tur läser en bok av Peter Robinson.

I Helsingborg kliver ännu en skidsemestrande familj på.
Fem barn och mamma och pappa.

Jag, som brukar räkna Lyckliga Par, tänker att ..., jo, här är ett sånt.

Mannen och kvinnan pratar hela tiden med varandra och framför allt SER dom varandra .., och minstingen i familjen, - en ljuslockig pojke på kanske fyra år -, krånglar sig ned vid min högra sida .., där finns ett ledigt galonklätt säte.

Efter en minuts åkande med tåget, säger lillkillen att han är hungrig.

"Jaha .., men vi har ju nyss gått hemifrån ...?" säger hans pappa och ger honom ett rött äpple.

Det blir en trevlig liten krabat jag får som sällskap.

Han småpratar lite med Pelle och berättar att han också har en katt, eller två, den ene heter Bamse och är jättestor och precis då håller hans mamma upp mobilen och visar mig hur Bamse ser ut .., och jag får veta att familjen ska åka skidor i Storlien.

"Det är jättekul att åka sovtåg!" säger lillkillen och smajlar med hela ansiktet.

Tågvärden är en jättelång färgad man, han ser ut som en Massaj .., och rör sig nåt så ofattbart sinnligt .., som en som vet sitt värde och det är knappt han tar sig fram för allt som står i vägen och efter en stund ansluter ytterligare en tågvärd; en kvinna med göteborgsdialekt och alla är vänliga och rara och gör så gott dom kan i detta kaos.

När klockan är lite över fem, rullar tåget in på stationen i Halmstad.

I en röd Volvo sitter pensionatsvärden och väntar och Pelle får komma ut ur buren och sträääcker lite på sig ., och hela vägen till det gula huset på kullen tittar han ut över omgivningen och när bildörren slutligen öppnas, skuttar han genast ut.

Här, är han hemma.

Och i pensionatets kök står färdigpackade väskor inför pv:s sportlovssemester i Sälen; det är stora kassar fyllda med flingor och gryner och gud-vet-allt och nu är det frukost, säger pensionatsvärden och nu slutar jag att skriva.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en trevlig alla hjärtans dag,med ditt hjärta.

-B-

Tussegumman sa...

Önskar dig en fin alla hjärtans dag och en fin helg! Ta hand om dig/Kramar från Tussegumman

Elisabet. sa...

Bente: åååå, det önskar jag dig också Bente!

Tussegumman: så rar du är! Och vilket fint fönster du har som bild!

Mian sa...

Det ser ut att bli sol idag, både här på Falbygden och hos er. Underbart! Jag skall fullständigt "äta" solsken och frisk luft idag och ladda upp med energi tänkte jag.

Ha en riktigt härlig Alla hjärtans dag, du och PV.

JULIEK sa...

ÅÅåååå så mysigt. Ha det utrolig bra idag. Stor , stor stor kram från mig och Kira . )

Anonym sa...

Hoppas du och pv får en fin Alla Hjärtans Dag!
Vi ska nog åka till Malå på marknaden idag. Fint vinterväder men kallt!

Anonym sa...

Önskar er en skön helg! :)

Christina sa...

Jag önskar också dig och pv en jättefin helg tillsammans!