lördag 14 februari 2009

På pensionatet ....

Ingen nu levande människa kan steka panerad torsk godare än pensionatvärden.

Lägg därtill p e r f e k t kokta morotsstavar och potatis och en sås som är himmelsk.

Jag skulle kunna äta ihjäl mig på den här maten.

Och han som ska åka till fjälls i morgon - torskstekaren -, han bakar just nu bröd och kanske gifflar också.

Själv löser jag korsord.

Kvällspostens var inga problem; en enda ruta behövde jag hjälp med.

Nu håller jag på med nåt lärarkorsord ..., ja, från en lärartidning.

Hmmm.

Det fattas några rutor.

Imorgon blir det tidig hemfärd .., klockan nio går tåget från Halmstad och jag är hemma vid tolv.

Nu ska jag inte skriva mera för idag .., och sen är det ju festival från Skellefteå.

Skellefteå .., det är för mig min tonårstid.

Dit åkte vi på skolresa.

Tretton mil enkel väg .., vi badade i Skelleftehamns badhus och efteråt åkte man rulltrappa på Domus. Vilken lycka.

På hemvägen, i bussen, såg jag en klasskamrat dricka Merry, som då var en ny läsk.

Ååååå, vad det såg gott ut!

Och på Skellefteå BB har jag fött två av mina tre barn.

Och min störstasyster har köpt en orangefärgad snurrfåtölj i stan.

"Stan" = Skellefteå.

Jo.

Ungefär så.

Och ni har det bra, hoppas jag ...?

5 kommentarer:

Vonkis sa...

och efteråt åkte man rulltrappa på Domus *skrattar så magen värker*

Elisabet. sa...

Vonkis: ja, men du förstår hur spännande och exotiskt det var ...!

Anonym sa...

Just så precis var det!!Babsan som också varit på skolresa till Skellefteå

Anonym sa...

Vilket år var det?
Jag minns att folk berättade om det när jag var ung.
Idag såg jag det här klippet
https://www.youtube.com/watch?v=L3SIdXPtB0M
Det fick mig att fundera på hur långt efter Afrika är på vissa saker men ändå inte på andra

Elisabet. sa...

Anakin: menar du vilket år vi åkte till Skellefteå på skolresa? I så fall .., kanske 1966, nåt sånt?