söndag 19 juli 2009

Ja, absolut tokig var man ...

När jag var 49 år och nybliven ensamseglare, började jag att röka.

Ett år senare slutade jag.

Nåja, en erfarenhet rikare var man i alla fall.

Men jag är inte värst.

Den västerbottensfödde författaren P-O Enqvist blev för nitton år sedan helnykterist och började i stället att röka.

Då var han 56 år.

"Minst ett paket om dagen!" var hans motto och åååå, han fick kämpa hårt för att tycka att det hela smakade gott.

Kalkylen var att om han skulle drabbas av lungcancer, skulle det - statistiskt sett - ta trettio år, och ja, då skulle herr Enqvist var lite över nittio och då spelade det ingen roll, tyckte han.

Om hur det hela utvecklade sig ., lyssnar jag till nu i Sommarprogrammet i P1.

Helt klart hörvärt!

Uppdatering: inte bara "helt klart hörvärt!" utan jättejättebra!!! Inte minst hans vittnesmål om hunden Pelles förmåga att tyda outtalade tankar.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Då får man kanske lyssna till detta i kväll.
Just nu är Dr B på ingång med sitt sällskap, vet inte om det är ronden som är på G.

PV

Elisabet. sa...

PV: du glömmer väl inte att krama om Emil och Emma från mormor!

Ellis sa...

Tack för tipset, då ska jag lyssna på honom via webben sen!

Kram!

Elisabet. sa...

ellis: ja, jag tycker att det var det bästa jag har lyssnat till på länge, men det är jag det ..

bettankax sa...

Jag håller helt med bloggmadamen. Suveränt bra!

Cicki sa...

Han var verkligen jättebra. Det har varit många bra sommarpratare i år. En del som man aldrig hört talas om men som överraskat så positivt.

Rexxie sa...

Hmmmm, undrar om jag skall göra tvärtom i stället, dvs sluta röka och börja dricka?

Njae, tror inte det...