torsdag 23 juli 2009

Litet möte .., eller stort.


Bild från irlandsresan förra hösten.

När det bara återstår en halvtimme av arbetsdagen, får jag en kund i kassan som på engelska säger att hon i morgon ska återvända till Irland och nu undrar hon .., finns det någon möjlighet att få återlämna lite torrvaror som blivit över och ja, hon har kvittot med sig?

Jag säger att det går bra.

Kvinnan är ljusblond och jag frågar lite om Irland och vad hon gör här?

Jaha, Wallanderfilmen, förstås!

Nu är nummer två på gång .., den här heter "Faceless killers" och jag får veta att den första filmen (den brittiska versionen med Kenneth Branagh som Kurt Wallander) vann brittiska tv:s motsvarighet till Oscarsstatyetten .., ja, den fick jättefina recensioner!

Och så berättar jag om resan till Dublin i höstas och hur underbart jag tyckte att det var där och vilka rara människor.

Då blir hon så glad och säger att ja, men så känner hon det med Ystad också!

I flera veckor har inspelningsteamet varit här och alla är så begeistrade och tycker att detta är rena himmelriket och så lugnt mot för i England, ja, kvinnan är från Irland, men dom flesta andra är engelsmän.

Och så frågar jag lite om hennes tumme?

"Du har säkert höger tumme upp om du arbetar med film ..., hon är "editor", nämligen?"

Jovisst, det är precis vad hon har!

"Och så tror jag att du är storasyster ...?" fortsätter jag.

"Ohhhh, yes! How could you guess ...?!" utbrister hon leende.

Och jag berättar om vänsterhänderna och att det ju är för bedrövligt att jag inte har med mig kameran, men det går ju att ordna ändå.

Kvinnan visar sig heta UNA NI DHONGHAILE .., det är gaeliska och det där "ni:et" betyder "dotter till ..." ja, till mr Dhonghaile, alltså förklarar hon.

(Efternamnet uttalas "Gonilla ..", när hon säger det låter det som Gunilla.)

Dessutom får jag veta att Una är Vattuman.

Eller kvinna.

Och så tackar hon för sig och lämnar butiken.

Mitt emot mig sitter Hannah med h och smajlar så varmt.

Alltsammans har hon hört.

Och ååå, vilket härligt möte det blev med irländskan Una!

5 kommentarer:

mossfolk sa...

Ja, jag slutar aldrig förundras över dina möten med människor!

Ellis sa...

Vilket vackert namn!!

Elisabet. sa...

mossfolk: men det är mycket genom jobbet .., det underlättar nog .., alla möten som blir.

ellis: efternamnet uttalas som gunilla.

S o F sa...

Fantastiskt stort....egentligen, om man tänker efter...

Världen är så stor, men ändå så liten och gemensam - samtidigt.

Tack E!

Elisabet. sa...

ellis och s o f: ,-)

Och ja, visst är det härligt med alla möten som man inte är beredd på.