onsdag 22 juli 2009

På Österporttorg ...



... inte alls långt från min lägenhet, kanske 1 minuts promenad, är det loppis idag.

I vanliga fall, under inte-sommartid, är lördagar loppisdagar, men nu, med alla tusentals turister som besöker Ystad, är det förstås en rätt bra idé att byta dag.

Så jag hoppar av cykeln och stannar till.

Det är dom vanliga människorna som står bakom borden och hejar.

Kunder från affären som säger att ..."jaha .., idag är det ombytta roller".

Där finns sagoböcker, gamla kasettband med Vikingarna .., där är bestick i miljoner .., virkade dukar .., begagnade kläder som nu kallas för "vintage" och är hur modernt som helst .., där är vaser och tekoppar, några lampor på fot och ett bord med nästan enbart gamla tidningar.

Då blir det verkligt intressant!

Gamla veckotidningar är för mig rena guldgruvan och där finns Rekordmagasinet i års-vis-buntar och Allers från 1963 för tio kronor stycket och jag köper nummer 47, från den 24:e november- 63.

Det är från den tidningen artikeln om grafologi kommer.

I love it!

Och nästan precis som handstilen längst ner på bilden, skrev min mamma, i alla fall i flera av sina album.

(En bok ...., "Samlade dikter" av Dan Andersson, fick också följa mig hem. Då tänkte jag på dig, Bente.)

Inga kommentarer: