torsdag 21 januari 2010

Biblioteksprat ...


I ett inlägg längre ner pratas det biblioteksminnen.
Ingenting med bloggandet är så roligt som era kommentarer.
Här är två av dem.

Och medan ni läser, kan ju ni som har möjlighet, lyssna till den allra ljufvligaste musik.
Finns här.

Mildamakter
sa...

Jag älskade biblioteket när jag var liten.

Det var min absoluta favoritplats på jorden, och gissa om jag var mallig när jag fick ett eget lånekort.

Det hade nummer 452283 och det skrev man på ett litet pappkort som satt fast längt bak i varje bok när man lånade den.

Att jag ö h t kommer ihåg nummret är mig en gåta eftersom jag varje dag får tänka till vad jag har för kod för att logga in mig på datorn på jobb, men det är väl så, att det man lär sig som liten sitter som berget.

Jag har inte använt den koden på sisådär 40 år, men nu när jag skrev det här så poppade den upp ur minnets svarta hål.

Den första bok jag lånade på kortet var en bok som hette Karius och Baktus och som handlade om tandtroll.

Jisses - jag har ju bra minne, vem kunde ana det?...*ler*

Ingela sa...

(Ingela har vuxit upp i Malå, precis som bloggmadamen. Det är det gamla biblioteket som vi "pratar om".)

Vi delar biblioteksminnen.

Det var en speciell lukt där, gamla böcker och läder från våningen under.

Trappan var läskig och toan ännu läskigare.

Jag fick mitt eget lånekort när jag var sex. Den första boken jag lånade stod i hyllan till höger mot väggen, jag tror det var mellan två fönster, i det rummet man kom in i om man gick till vänster när man stod med näsan mot tant Elins disk.

Det var en av de där små Pippi Långstrump-böckerna med färgbild bara på omslaget och Ingrid Vang-Nymans teckningar inuti.

1 kommentar:

reneesfotoblogg sa...

Herrejösses vilka minnen som kommer fram!
På Karl-Johansgatan i Göteborg, på botten av "hängmattan" låg bibban, bland gamla landshövdingehus och lagerlokaler.
Man gick genom ett gigantiskt valv av rött tegel där det alltid verkade vara mörkt, rakt över en stenlagd innergård, genom en liten dörr och uppför en stentrappa till andra våningen. Där låg Majornas bibliotek.
Jag slukade böcker utan urskiljning från tio år och uppåt. Det var inte ovanligt med åtta-tio böcker i tygkassen. Undrar just hur jag fick gjort läxorna?
mvh R