torsdag 21 januari 2010

Dagens sigge nilsson ...



Ingenting är så spännande för sigge nilsson, som att vara ute alldeles ensam!

Så snart man tar på sig ytterkläderna, då vaknar sigge .., då kommer han som ett litet skott .., sladdar sig förbi dörrar och trösklar och sätter sig vid dörren och väntar.

Men det är faaaarligt där ute!



Alltså tar sigge redan från första stund sikte på altanen .., ja, han slinker in under altangolvet (det som byggdes som dansbana när pensionatsvärden fyllde femtio och hade stort kalas med släkt och vänner, själv gick jag på kinarestaurang ..)och där, där känner han sig trygg.

Ibland smyger han iväg till garaget, såväl pv:s (fyllt av segeltillbehör, div. paraplyer, sommardäck ., golfklubbor och gud-vet-vad ...) som grannens .., och sedan blir det expressfart längs husväggen och in genom en smyg-gång som leder till den inglasade altanen.

Släpps sigge ut från pannrummet, då tillbringar han mesta tiden i syrénbusken, ivrigt spejande på småfåglarna som irriterat tjattrar över inkräktaren.

3 kommentarer:

Monet sa...

Men gudars så söt han är. Jag blir så kattungesugen men det skulle aldrig gå som vi bor nu.

Vad mycket snö ni har! Det känns jättekonstigt att se det, jag som idag har sol och 13 grader varmt och vi har precis blåst löv! Första snödropparna uppe också.

Jag undrar om inte sigge tycker det är kallt om tassarna eftersom han smiter in under den snöfria altanen?

Elisabet. sa...

Monet: ja, det tycker han nog, men jag är övertygad om att det mesta handlar om lite skräckblandad rädsla .-) Och han är så underbart go och söt, så jag kan äta upp honom nästan!

Lisette sa...

En sån gullig liten filmsnutt. Han är ju helt bedårande lille sigge!