måndag 15 augusti 2011

Hemkomsten ...


Vänligen notera pv:s min.
Detta är skepticism i ordets rätta bemärkelse ...

Så har vi då hämtat "auktionsfyndet" från Heberg!

Sicken glädje - ja, för vissa -.

Att detta inte handlar om finsnickeri, står klart, men för mig är det enbart charmigt.



Och utdragbar säng också .., ahaaa, å, undrar just hur många småttingar (eller vuxna?) som har legat skavfötters här?

Snälle grannen Göran hjälper pv att baxa in soffan på altanen.

Där ska den få stå "så länge" ....



På baksidan står skrivet med blyerts: "C Stenberg, Falkenberg".



Och när vi drar ut sänglådan hittar jag mera.

"Omstoppad och klädd den 18/12 1930."

Tänk .., om herr C.Stenberg hade vetat att åttio år senare skulle en kvinna från Västerbotten, men numera boendes i ett gult hus på en kulle i landet Halland, ta hem den soffan och visa bilder på herr Stenbergs signatur!

Vem var han?

Vad hade han för drömmar?

Hur såg hans liv ut?



Och så kan man förstås fundera på hur gammal soffan är?

Sittdynan är hård - passar mig perfekt -, men tyget måste nog bytas ut.

Tyget är fastlimmat längst uppe på armstöden .., ja, ja, vi får se hur det går att ordna till det.

20 kommentarer:

Fourmum sa...

Så mysigt att sitta i den där soffan på altanen :) Du kan ju alltid lägga på något tyg och lägga dit några kuddar så länge. Fast jag tror du får stark konkurrans om soffan från husets fyrbenta invånare ;)

Elisabet. sa...

Fourmum: nja .., den där altanen har tidigare använts som en vanlig inglasad sådan, men nu ska det bli ett Riktigt Varmbonat Vardagsrum av det hela och det är mer som en byggarbetsplats, där inget bygge pågår just nu ,-)

Men sen .., när det är klart, då kommer den att bli sååå fin där!

Härliga kuddar till, nytt tyg, fin pläd ..., å, så roligt!

Cecilia N sa...

Jag hittade också såna där siganturer, på min gröna spinnrock!

http://cessistickar.blogspot.com/2011/08/rockspa-i-grannstan.html

Fortsättningen:
http://cessistickar.blogspot.com/2011/08/nu-har-det-hant-igen.html

Elisabet. sa...

Cecilia N: jag tittade in på dina inlägg .., fantastiskt var det!

Googlade själv på C.Stenberg .. men borde nog veta mera.

Det är ju inte säkert att det var samme man som byggde soffan, som klädde om den?

Cecilia N sa...

När ni tar bort tyget så kan ni se hur många "spikhålsrader" det finns, alltså hur många gånger som den blivit omklädd.

Men så säger väl stilen på soffan också något om hur gammal den borde vara.

Hör med Smulan, hon kanske kan hitta C Stenberg också?

mellansystern sa...

Tjena jag ser att PV ler så lite glädje finns nog hos fler än dig.

Jag ser fram för mig så fin soffan skulle kunna bli med en klassisk dov randning i korskypert med ull och lin sammanspolat till inslag för att få den rätta glansen och styrkan,

Kram från kusinen som är gift med en för tillfälligt mindre munter man som sitter i Afghanistan och inte kan protestera mot mina skåpinköp.

Elisabet. sa...

Cecilia N: ja, det ska jag verkligen leta efter ,-) Finurligt!

Mellansystern: nej, jag vill absolut inte ha glansigt tyg, hur fint det än skulle bli. Men gärna nåt i linne ,-)

Mian sa...

Är den skön att ligga på?
undrar en som gärna gör det (ligger i soffor alltså :-))

Elisabet. sa...

Mian: den är hård ...., men du kanske vill sova i utdragslådan ,-)

Jenny sa...

Där jag bor nu under sommaren finns en i mina ögon alldeles för hård soffa att sitta på i TV-rummet! Men att ligga i är den nästan helt underbar! Kan kanske bero på att jag fördelar tyngden över en större del av kroppen när jag breder ut mig... Annars är det ju de stackars skinkorna som får ta hela tyngden! Apropå det där med att ligga i utdragslådan, det får mej med en gång att gå i barndom, ty hos farmor och farfar så huserade jag alltid i en gammal kökssoffa, i just utdragslådan! =)

Rexxie sa...

Han är säkert släkt med Algernon Stenberg som var kakelugnsmakare i Falkenberg, dog 1911.

http://www.falkenbergsmuseum.se/omfalkenberg/historia/laxauktionstavla.4.16adb97d128f28f64e380001397.html

Det fanns även en Freja Stenberg som föddes i slutet av 1800-talet och som var fotograf.

I mitten på 1900-talet verkar det även ha funnits en "Herr Stenberg" som drev Stenbergs Laxrökeri i Falkenberg...

http://www.falkenbergslax.se/falkenbergs-lax/historia/

För övrigt verkar det finnas en del Stenbergare kvar i Falkenberg, du får väl kanske ringa till någon av dem och fråga om det finns någon C i släkten.

Cecilia N sa...

Håller Elisabet på att lägga en beställning på sofftyg hos kusinen?

Cecilia N sa...

Enligt wikipedias artikel om karljohansstil så är din soffa äldre än min gröna spinnrock.

Det kanske var Frejas farfar som var C?

Förresten, är det inte intressant att man kunde heta Freja i 1800-talets Sverige? Iofs nationanlromantiken, men för mig är det ett "modernt" namn.

Rexxie sa...

...och för mig är Freja ett uråldrig namn!

När det gäller stilen så skulle jag påstå att det varken är "riktig" empire eller sen-empire (biedermeier), utan snarare "bonn-empire" gjord i slutet av 1800-talet; men det är mera bara en känsla jag har.

Elisabet. sa...

Cecilia N: nej, absolut inte! Jag menade bara att glansigt tyg inte är "Elisabet" ... (men kanske pv .-).

Barbro är mästerlig på att väva, så hade hon bott närmare hade jag kanske slängt in en beställning ,-)

Rexxie: ja, jag läste också igår om det här med stilar och ser ju att karl-johan är mer utsirad, krusidullig. Nog är detta bondvarianten nog, men det passar mig ännu bättre!

I Släppträsk utanför Malå finns många Stenbergare .., det tycks vara likadant i Falkenberg ,-)

Tack för alla tips! Kan du inte starta nånting i stil med 118 800 eller vilket nummer man nu ringer och kan fråga om precis vad som helst! Du skulle vara som klippt och skuren för sånt!

Anita sa...

Jag tittade lite i 1890- och 1900 års folkräkningar i Halland på Stenberg. Hittade ingen säker aspirant för C Stenberg. Den som ligger "närmast" till hands är torparen Carl Severin Stenberg f 1855 i Ågård, Falkenberg. Men detta är en ytterst osäker ledtråd.

Det var vanligt i slutet av 1800-talet och senare att man gjorde sina egna möbler. Ett vackert exemplar på egensnickrad soffa tycker jag! Kram!

Elisabet. sa...

Anita: tack som tar dig tid .., det spelar egentligen ingen roll vem han var (men hade ju varit roligt att veta ändå ,-) ..., soffan har gått rakt in i mitt hjärta ändå ,-)

Anonym sa...

Du kanske kan höra med auktionsförrättaren om vem som sålde.
Det kanske är en släktsoffa.
(Och kanske ngn släkting vill köpa tillbaks den???)
Anonym

Cecilia N sa...

Jag undrar jag vem som var anonym där på slutet ...
Jag har mina gissningar ...

Elisabet. sa...

Cecilia N: ,-))