torsdag 18 augusti 2011

Igår i Ring P1 ....

En äldre man från Umeå ringer in till programmet.

Mannen är upprörd över att journalistförbundet - i radiosändning, som jag förstod det - , har uppmanat det svenska folket att bidra med pengar till advokatkostnader, ja, för de två svenska journalisterna som sitter fängslade i Etiopien.

(Mannen menar att om hans bror vore anklagad för t.ex narkotikabrott, skulle han - den inringande -, då kunna utnyttja SR och gå ut och tigga om pengar till broderns advokatkostnader? Gäller olika regler för olika yrkesgrupper?)

"Vilka journalister?" säger då programledaren.

Det blir nästan tyst i luren.

Och mannen från Umeå förklarar.

"Ja, men dom svenska journalisterna .., det pratas ju om detta nästan dagligen?" säger han.

Nä, något sådant har programledaren inte hört talas om.

I bakgrunden hörs hur producenten eller någon annan viskar till programledaren .., och hon gissar nu vilt.

"Du menar dom i Kenya ...?"

Mannen i Umeå är alldeles häpen.

"Men läser du aldrig nyheterna ...?" säger han förvånad.

Det är för övrigt jag med.

Förvånad.

"Jaha ..., du menar .., ja, i Etiopien ..?" fortsätter programledaren, ja, nu har någon äntligen kunnat hjälpa henne.

Pinsamt är ordet!

Uppdaterat: Stationsvakt som är på sin vakt .., minsann, han har kollat på SR:s sida och se där .., där har man, på reprisen av programmet, helt enkelt tagit bort programledarens okunskap .., nu tycks det som om hon på en gång begriper vad mannen menar.

6 kommentarer:

stationsvakt@gmail.com sa...

Haha, de är verkligen inte ofelbara de där radiomänniskorna.

stationsvakt@gmail.com sa...

Jag tror att de har fixat till/censurerat sändningen nu:

http://sverigesradio.se/sida/sandningsarkiv.aspx?programid=1120

03:50

Elisabet. sa...

Johnny: visst har dom det! Hela hennes frågeställning när hon inte visste vad han pratade om, är borta! Och när hon gissar på Kenya .., eller när han säger .."läser du inte nyheter?"

Jaha, det är så det går till.

cruella sa...

Pascalidou är aldrig bra. Jag förstår inte varför hon får hålla på, någon måste ju anlita henne gång efter annan?

Elisabet. sa...

cruella: dessutom tycker jag att hon hela tiden håller med den senaste talaren och låter så okoncentrerad!
Det finns en kvinna som brukar vara programledare som jag tycker är suverän .., jag vet ALDRIG vad hon egentligen tycker .., och hon vrider och vänder på argumenten!

Monica sa...

Blir inte förvånad när jag såg programledarens namn men rent pinsamt är det.