tisdag 16 augusti 2011

Sånt som irriterar ...

Ja, bara lite, men ändå.

Det är när kommisarie Montalbano, iklädd pyjamas, lämnar sängen och pyjamasen är totalt skrynkelfri.

Eller när samme Montalbano alltid bär skjortor direkt tagna ur förpackningen.


Kommisarien med ganska skrynklig skjorta.
Bilden är till bettankax.

Pressvecket kvar på ärmarna, till och med.

Det här gäller såklart inte enbart herr Montalbano, utan i alla filmer där det är på det viset.

Tomma resväskor har jag redan berättat om.

Skådisar som "dricker kaffe" och det alldeles uppenbart är tomt i koppen!

Det är ju en struntsak att fixa allt detta och ändå .., alltid samma sak!




25 kommentarer:

Anonym sa...

Men jag har haft en jobbarkompis som ALLTID kom i nystrukna skjortor MED pressveck trots både bussresor och taxi! Förstod aldrig hur han bar sig åt! // Catarina

cruella sa...

Just Montalbano är ju en lyxlirare så det är klart att hans skjortor har pressvecken kvar; tvätteri eller hushållerskan! Jag tror det är en medveten signaldetalj. Och lyxiga PJs behöver inte bli skrynkliga;-)

bettankax sa...

Jag är inne på samma linje som cruella ovan.
Men herregud så fin HAN är...:)

annannan sa...

Montalbano har hushållerska. Hon lämnar också färdig mat till honom i kylskåpet som han kan äta när han kommer hem sent. Läckra fiskanrättningar som han njuter med ett glas vitt vin.

Ska man bli halvalkoholiserad kommissarie blir man det elegantare på Sicilien än i Ystad.

annannan sa...

Undertecknad har också tant som stryker en dag i veckan och städar en annan. I Portugal och sannolikt också Spanien och Italien är det vanligare att man har än man inte har om man är yrkesarbetande och åtminstone medelklass.

Här slutar likheterna mellan undertecknad och Montalbano.

Rexxie sa...

Jag däremot har inte pressveck på skjortärmarna, för jag vet hur man stryker dem utan att det blir pressveck!

Cecilia N sa...

Jag vet samma sak som Rexxie. Det lärde jag mig på hemkunskapen.

Hade en klasskompis sen på gymnasiet vars mamma (annat kan jag inte tro) inte hade gått den kursen, för han hade alltid pressveck på skjortärmarna.

Elisabet. sa...

Till er alla: ja, jag fick minsann veta hut när jag skulle stryka helsingborgarens lokförarskjorta .., och visserligen har jag gått en husmodersutbildning, men se det hjälpte inte .., det blev veck på ärmarna ,-))

Att Montalbano har hushållerska, det visste jag inte .. men nog borde väl pyjamasen bli skrynklig ändå ,-))

Och Cecilia och Catarina: tänk, vad man kan minnas!! Precis som jag minns att min fröken i mellanstadiet alltid hade en burk med Strepsils framme på katedern ,-)

Bettankax: var gång jag hör ordet Montalbano, tänker jag på dig!! ,-)

annannan: det skulle jag mer än gärna ha också!

Rexxie: det tror jag säkert ,-)

cruella: han är alltså i en klass för sig, kommisarien ,-)

Ulrika sa...

Jag är mest fascinerad över att någon öht lägger märke till veck och skrynklor i just det här fallet... :)

Elisabet. sa...

Ulrika: helt ärligt är jag inte så förtjus i herr Montalbano .., har aldrig varit heller. Men Catani, i Bläckfisken .., ojojoj ..-)

Monet sa...

Om det där med fejkat kaffe och tomma resväskor. Jag har alltid undrat vad det är skådespelare dricker när det är rött vin eller whisky i glasen? Färgat vatten eller äpplejuice? Eller riktig vara? Kan ju vara förödande vid många omtagningar kanske?

Jag beundrar skådespelare som tar en snaps på raken (och det troligen är vatten) och lyckas med att få det att se ut som det gör på riktigt med stön och grimaser och allt.

Elisabet. sa...

Monet: och tänk, att man verkligen ser skillnaden mellan vatten och sprit, för det gör man ju?
Det där med kaffet vore ju enkelt. Om någon ska låtsas dricka kaffe, så sveper dom kaffet utan att kolla om det är varmt .., det är så dåligt ,-)

(Ja, jag har lite att ägna mig åt just nu. Jag har ju semester. Då får man irritera sig på småsaker ,-)

Dinah sa...

Men Elisabet. När vi gick hemtekniska lärde fröken Siri oss att stryka herrskjortor med pressveck på ärmarna. När jag påpekade att det inte var snyggt sa hon att det är bättre att lära sig att stryka ärmen på ett lättare sätt så att alla kan göra det och göra det ordentligt. (Inget onödigt trixande med att flytta på skjortan och få veck nån annanstans). Kanske den stackaren har en hushållerska som inte är den allra händigaste och därför gör det enkelt för sig. DU borde ju också få pressveck på ärmarna på de skjortor du stryker. Lärde du dig ingenting av fröken?

Cecilia N sa...

Dinah, man börjar med ärmarna. Så om man då råkar få veck på övriga skjortan så har man inte gjort ett jobb ogjort, utan bara ett ogjort jobb en gnutta större.

Elisabet, Ja det är olika viskositet i vatten och sprit. Och vatten av olika temperaturer med. Fast så varmt vatten att man tar det för sprit? Nä, det skulle jag nog inte våga dricka.

Undrar om man kan tillsätta något (ofarligt) som minskar viskositeten på vatten?
(Eller om man helt enkelt får göra olika tagningar, en på drycken och en på svepandet av den.)

Elisabet. sa...

Dinah: det enda jag kommer ihåg från den tiden är att man ska diska bort allt innan man serverar maten ,-)
Och det ska du veta, att det rådet följer jag till punkt och pricka!

(Pv däremot, har allt framme ..,flottiga stekpannor, ratigt på spisen och fulla diskhon!)

Det där med strykning lade jag inte på minnet.

Cecilia N: ja, det där med spriten gör mig mindre .., men man ser verkligen skillnaden.

Dinah sa...

Strykningen är det enda jag minns. Och när strykjärnet brann för Åsa. Diska bort, det är världsliga saker. Tänk om jag har sån tur som pv att jag får nån som minns hur viktigt det är att diska. :-D

Elisabet. sa...

Dinah: Åsas ko-lugn när strykjärnet brann, det kommer jag också ihåg ,-)
Och nån som misslyckades helt med wienerbrödsbaket.(inte jag ,-)
Hur man gjorde bearnaisesås, det minns jag också. Men jag har aldrig gjort det ...

Cecilia N sa...

Diska bort före servering? Tja serverar man inte ur kastrullerna kanske det fungerar.

Själv sitter jag med ryggen åt diskbänken och vet inte hur den ser ut.

Elisabet. sa...

Cecilia N: vi skulle ha provmiddagar, en och en. Jag var först ut och fick avdrag i betyget för att jag inte hade diskat bort allt ovidkommande, ja, innan middagen stod på bordet.

Det sitter i som berget.

Dinah sa...

Cecilia N. Det är inte jag som är hushållslärare. Prata med Siri om det där. Fast hon har nog slutat vid det här laget. Jag var på god väg att bli. Gick ett år på kusliga seminariet, men kom på bättre tankar.

bettankax sa...

Och jag tackar för bilden:) Montalbano är en MAN(inte bara med stort M;))

annannan sa...

En rekorderlig hushållerska ser till att pyjamasen ser nystruken ut varje dag.

Elisabet. sa...

annannan: då har herr Montalbano en rekordelig hushållerska ,-)

Mian sa...

Den där Montalbano har jag aldrig tittat på...
Inte alls min smak, varken med eller utan pressveck ;-)

Elisabet. sa...

Mian: då är vi två ,-)
Jag trodde att jag var ensam.