fredag 19 augusti 2011

När man lättar sitt hjärta ...


Igåkväll, ja, det var när pv var som mest dålig efter fjärsingsticket (han uttryckte det själv som att liemannen stod bakom hans rygg och svängde med lien ...), föreslog jag bikt.

Skulle nu slutet hastigt närma sig, så vore det väl skönt att kunna möta Frälsaren förlåten?

Jodå.

Jag hann inte ens sätta upp ett skynke - sådana ska ju finnas - så öppnade pv sitt hjärta och berättade att han hade syndat.

"Jaså ..?" sa jag.

Jo, han hade syndat.

"I varje fall har jag haft syndiga tankar ...", tillade han.

Nu är det ju så att den här biktfadern - som för övrigt är en biktmoder - , har ett gott och förlåtande hjärta, så jag svarade att det gjorde inte så mycket .., vem har inte drabbats av syndiga tankar då och då?

"Och förresten har vi ju haft Harry liggandes mellan oss i snart en månads tid .., då är det lätt att man kan drabbas av syndiga tankar, så gå i frid, du är förlåten ...", sade jag.

Den giftstungne mannen såg då mycket lättad ut.

Och eftersom Harry även i natt låg mellan oss, så kan man befara att synderiet har fortsatt.

En biktkur ska nu införskaffas till det gula huset på kullen.

Har bloggvännerna vägarna förbi och vill avlägga bikt, så går det bra att stanna till.

Kvällar efter klockan 20.00 kan jag träda i tjänst.

Välkomna!

21 kommentarer:

Ulrika sa...

Ojoj, bäst jag bokar alla kvällar en månad i sträck. Minst.
;)

Elisabet. sa...

Ulrika: jag har redan bokat in dig! Du är välkommen!

Ulrika sa...

;-)

Jag ska bara synda lite till först. ;)

Bert sa...

Kan man vara säker på att ens synder stannar bakom skynket. Eller blir det bloggstoff? ;-)

Elisabet. sa...

Ulrika: jag undrar om du inte blir ett hopplöst fall .. så mycket syndande helt plötsligt, nä, nu får det bli skärpning!

Bert: njaaaa ..., det beror väl lite på innehållet i bikten. Man måste ju tänka på allmänhetens intresse ,-)

Elisabet. sa...

Och bettankax som har suttit och tittat på Montalbano hela sommaren, dig har jag också bokat in! Jag kan nog ana att där har det varit gott om syndiga tankar!

Ulrika sa...

Hehe. Jo, i nuvarande livet är det väääldans svårt att hålla sig på den o-syndiga vägen. ;)
Men om jag bokar in bikt så där var 6:e vecka, ungefär som man gör med frisören... Då är det ju bara att synda på i 5 veckor. Jag menar, vad ska jag annars berätta i bikten?
Man gör ju sitt bästa för att stötta sina vänners företag. ;)

Elisabet. sa...

Ulrika, du är inbokad ..., det blir alltså i början av oktober? Oj, jag får då avsätta minst 1 timmes tid till biktandet ,-)

Ulrika sa...

;-)

Jag ska samla på mig riktiga snaskiga synder tills dess, haha. ;)

Unknown sa...

Ack, du tålmodiga människa, förlåt bikterska.
Jag behöver dig snart! Kan vi ta det per mobil?
Kram ML

Elisabet. sa...

Ulrika!! Inte den tonen här inte! Det får vara någon måtta på syndandet!

Cosifan: du också? Vad är det som händer? Ja, men självklart ställer jag upp!

Rexxie sa...

...och jag som aldrig syndar får väl avstå från att hälsa på då?!

Elisabet. sa...

Rexxie: men du kanske har syndiga tankar? Du får komma ändå!

Fourmum sa...

Perfekt! Ska bara samla ihop dem ;)

annannan sa...

Är det inte bättre att ni skaffar hundkoja?

Elisabet. sa...

annannan: det har vi redan ,-)
Men hundgården, det tror harry är en toalett ...

Bloggblad sa...

Vad kostar en konsultation?

Elisabet. sa...

Bloggblad: det är helt gratis. Har man väldigt många synder som tynger samvetet, kan man få kaffe efteråt.
Ja, så det liksom "lättar upp" det hela.

Ingela sa...

Jamen om du ska vara i bikttjänst om kvällarna kanske resultatet blir väldigt mycket syndiga tankar. Ta biktpaus minst ett par kvällar i veckan och skrid till handling i stället.

Jenny sa...

tror nog även jag skulle behöva använda mig av bikttjänsten. några syndiga tankar måhända, men mest tankar på vad jag tycker och vad jag eg vill säga till jobbiga turister... ;)

Elisabet. sa...

ingela: det kommer nog att ordna sig i helgen när vi besöker Ystad, då blir det slut på syndiga tankar ,-)

anna of sweden: ,-)

sportigajenny: du är välkommen! Den sortens syndiga tankar kan även singla genom mitt huvud ,-)