lördag 19 november 2011

Ett lördagsfönster från landet Halland ...


Ja, närmare bestämt från Varbergs kurhotell.

Där har den här madamen varit på besök och passade då på att ta fram fönsterhåven och det tackar man ödmjukast för.

Varberg är en av de pluttigaste städer jag någonsin har besökt och är väl värd ett besök.

Det tyckte emellertid inte Esaias Tegnér som efter ett besök i just Varberg, skrev följande:
"Varberg utan all fråga är det fulaste ställe i Sverige; det är Nordens sanddosa, icke ett träd, icke en skugga, icke en grön fläck så långt ögat räcker, blott flintskalliga berg, och salt vatten och skrivsand."

Enligt Wikipedia skrevs brevet den 19:e juli 1826.

Att Varberg är ett paradis för windsurfing, (rent av ett av Europas främsta), det visste jag inte heller.

8 kommentarer:

Vonkis sa...

Grattis på namnsdagen!

Elisabet. sa...

Vonkis: å, gulledig! Grattis själv - du kanske också heter Elisabet - eller nånting annat tjusigt ,-)

SoF sa...

Instämmer i namnsdagshälsning(arna) - Grattis på din dag Elisabet!!

Varma och dimmiga hälsningar från mig och Västergötland.

Elisabet. sa...

SoF: tack du ..., jag gratulerar dig också, eftersom jag ändå inte vet vad du heter ,-))

Anonym sa...

Stort Grattis Elisabet!
Jag kan ju inte hålla mig borta från at se vad du skriver änfast jag pakkar för fullt!
Men det är ju nödvändigt på många sätt med pauser här i livet
- så som du berättade om lite längre ned här om hur "ödet" hjälpt dig att varva ned och tänka/känna efter i svåra och utfordrande situationer i livet!
Och stort takk för länken till "Kesu", där jag såg en fantastiskt film om ett möte mellan en häst och en hund!!
Många hälsningar från Monica (snart Lysekil)

Cecilia N sa...

Grattis på namnsdagen!

Vonkis sa...

Jodå, jag heter också Elisabeth, i andra namn. Jag och mina systrar är fjärde generationen som har det fina andranamnet.

Elisabet. sa...

Monica T, Cecilia N och Vonkis: å, tack alla och förlåt att jag missat att svara på era rara hälsningar! Jag skyller på Ikea ,-)