onsdag 16 november 2011

Kvällsglädje ...


Om ni bara visste hur mycket jag beundrar charkpersonalen i lilla Hemköp i Haverdal!!

Av grillade kycklingar som blivit över .., och av skinkspill, ja, då görs de allra ljuvligaste gratänger och otaliga är de byggjobbare som kommer in på lunchen och handlar just sådant.

Rester av lax som inte behövts till laxbrickorna, ja, det blir laxlåda med dill.
Av köttfärs med kort datum kvar, görs t.ex biffar eller lasagne, ja, i stället för att låta färsen ligga i hyllorna och sedan förstöras.

Det är - i mina ögon -, ett suveränt sätt att ta tillvara på.


Och så ..., görs festfat (det kan vara ostbrickor, laxfat .., fruktfat ...) och smörgåstårtor och varje vecka kommer någon förväntansfull kund och hämtar det han eller hon har beställt.

Nu, när jag arbetar sju-dar-på-raken, tänkte jag fira att det hela snart är slut .., med en liten smörgåstårta.

Ikväll fick den följa med mig hem.

Åååå, så vacker den var!!


Bondmoran Anne-Marie, hon som är så påhittig, hade garnerat den.
Peter hade gjort grunden.
Titta här bara, en sån tomatros!


Ett litet brev följde med, skrivet med väldigt mycket filurhumor.

Och nu väntar jag bara på att pv ska komma hem.
Han är nu i november åtskilligt slut på om kvällarna - det är utvecklingssamtal med föräldrar och elever och gud-vet-allt - och så cykelturen hem i kvällsmörkret.

Ikväll ska han få smörgåstårta och te.
Eller ett glas rött vin, om han så önskar.

Tror ni att jag längtar ...?

Svar: ja!

8 kommentarer:

Steel City Anna sa...

Imponerande ros, undrar hur hon gjort den!

Sven Teglund sa...

Fantastiskt....vilken ros! Och var roligt sätt att fira en vanlig vardag.....efter en lång arbetsperiod.

Jag tror att han väljer ett glas vin ; )

Elisabet. sa...

Steel City Anna: ja, jag ska höra med henne om jag får filma när hon gör en sån ,-)
Jag återkommer.

Sven: det blev te ,-)
Å, så trött han är! Tolv timmars arbete med en kvarts rast och så 2.5 mil hem på cykel i mörker (men det är ju frivilligt ...).

Anonym sa...

Åh vad gott och vackert det ser ut!

Anitha sa...

Mer matkonst finns här ;-)

Anonym sa...

Vi vet att ni båda är väl värda den lyxen och jag är gärna med i Chark-fan-klubben !
Härligt att fira dagen.
Eva i Tyresö

Steel City Anna sa...

Ja, det vore roligt att se!

Kesu sa...

Så BRA att ni har charkdisk! Ännu bättre att det finns kloka personer som inte bara slänger överbliven mat. Det är bland det värsta jag vet.

Grattis till smörgåstårtan som du verkligen har förtjänat. Sju dar på raken. Pust!