måndag 21 november 2011

"Mera mat, mera mat ...!"


Någon pysselmamma till mina tre barn, det var jag inte.

Men en läs-mamma, det var jag.

Åååå, så vi läste om Lotta på Bråkmakargatan och tant Berg och tågresan när Lotta sätter skivor av prickigkorv på tågkupéns fönster, eller när hon rymmer till tant Berg och Lottas pappa kommer och hälsar på och försöker locka hem Lotta ..., och jag kommer ihåg Lottas docka som hette Viola Linnéa - med Astrid-Lindgren-betoning, så där på o:et i Viola ..-, och absolut att jag kommer ihåg när Lotta satt uppflugen i ett fruktträd och hängde plättar som löv och hela tiden sa hon ..."mera mat! mera mat!"

Det var vad jag tänkte på idag, fast inte på mat.

Jag tänkte på att dom här sista veckorna, då har mitt liv mest bestått av jobb.

Idag skulle jag ha varit ledig, men då blev det kvart i nio till halv två och därefter fem till sju och mest hela tiden har jag varit i mejerikylen och då blir konsekvensen att min högra knä nu ser ut som en fotboll.

I morgon är det - enligt schema - eftermiddag, men det blir heldag i stället, även då mejeriet.

Nåja.
Onsdag ska jag till Hässleholm för årlig kontroll och då är jag fri hela dagen, så det jämnar väl ut sig.

Och det var när jag stod där i mejerikylen och tänkte på allt detta, som det slog mig att just nu är det mest "mera jobb, mera jobb, mera jobb!"

För övrigt känns livet bra.

Elvis har lämnat oss ikväll - buhuuuuu -!

Och snart ska jag göra kväll. Det gäller att vara på hugget.

6 kommentarer:

gunnar i vaplan sa...

Oj, va jag INTE längtar tillbaka till att jobba :-)

Turtlan sa...

Ja det är mycket jobba just nu. Idag blev det kl 10-20 för mig. Flexsaldot växer så det knakar.
Svårt att jämna ut det med en annan kortare dag men jag ska försöka.

Hoppas knät mår bättre efter lite nattvila.

Fourmum sa...

Tänk att just den boken, Visst kan Lotta cykla har jag läst för barnen idag ;)

Titti sa...

Åååh vad jag längtar tillbaka till jobbet, att bara vara, finnas, behövas ;)

Elisabet. sa...

Gunnar och titti: underbart med så helt olika perspektiv på jobbtillvaron ,-)
(Det kan ju också bero på vilket arbete man har haft och hur bra man trivdes med den biten ...).

Fourmum: jag älskade den boken!

Turtlan: egentligen är det inga problem att arbeta sju dagar på raken i omgångar, bara det inte blir heldagar. Mejeriet är tungt.
Men nu ska jag sova och vila ,-)

Monet sa...

Jag läste också Astrid för mina barn. Pippi förstås men sen blev det mera Mio min Mio och Ronja Rövardotter. Lite läskigt var det så det blev bara ett kapitel per kväll. Bröderna Lejonhjärta var storfavoriten och är än idag för mig. Säger någon Körsbärsdalen eller Nangijala till mig får jag tårar i ögonen. Så för mig var det INTE mera mat:-)