tisdag 22 november 2011

Sånt som betyder mycket ...


Idag kom lugna, trygga Lena tillbaka från sin sjukskrivning och å, sicken fröjd!

När jag var ny i affären, då var hon verkligen min t r y g g h e t.

Och eftersom hon är den som har varit med längst; ja, hon har arbetat åt chefens pappa på den tiden han var ägare till butiken, så är hon också känd bland kunderna och det är många som har frågat efter henne under tiden hon varit borta.

Med sig hade hon en hembakad tårta och två olika sorters kakor - ja, hon har fyllt år - och efter detta kalas lär väl byxorna straaaaama ännu mera!

På eftermiddagen var det Malin som fick ta kassan och jag själv mejeriet och brödet.
Många kunder var det och stressigt så hemskt.

Malin är tjugo år och så oändligt mjuk och go!

Det är hennes hand ni ser på bilden här ovanför.

Och i charken arbetade Peter eftermiddag och han är precis likadan .,. lugn och sansad och ändå otroligt effektiv.


Här står Malin och pratar i telefon .., det är just innan jag ska åka hem på lunch för att rasta harry.

Och när arbetsdagen är tillända, det är då jag tänker på hur mycket det betyder att man trivs med sina arbetskamrater.

I Malå fanns Gerda Lundgren och Lena Mattsson som var som små guldstjärnor under många år och vi hade precis samma humor och det behövdes bara en blick .., så visste den andra vad man menade .., och på Fridhems Livs fanns Åse Andersson och Karina Fridh ..., och på Supermarket Maria Hansson som knackade på dörren till kontoret och alltid hejade när hon kom om morgnarna, och oavsett var man mötte henne i butiken, så möttes man av ett varmt leende .., ja, man blev så glad, så glad.

Och i lilla Hemköp här i Halland, ja, här vimlar det av rara arbetskamrater!

Faktiskt är det närapå oskattbart.

Och tyvärr är det ju tvärtom också; en enda surkart i ett arbetslag, kan fördärva stämningen för alla andra!

4 kommentarer:

Gunilla sa...

Håller med dig. Bra arbetskamrater är guld värda, sådana har jag (också).

mossfolk sa...

Arbetskamraterna är liksom avgörande på en arbetsplats...
Och jag tror att kunderna känner av stämningen också. Var på Stadium igår där två butiksbiträden var märkbart irriterade på varandra. Alldeles nära mig stod de och sade saker som inte alls var särskilt vänliga. Jag gick därifrån utan att köpa något.
Lite senare på Åhléns hände nästan samma sak. Damen som stått i kassan fick sig, inför oss som kunder, en riktig åthutning om att hon slagit in en viss grupp av varor på fel sätt. Och jag tänker att ingen av dem kan ha det särskilt kul på jobbet.

Jessica sa...

Kul att läsa om ditt jobb! :)

Att ha bra arbetskamrater betyder såå himla mycket!

Elisabet. sa...

Gunilla: absolut!

mossfolk: på en affär där jag arbetade - under min första tid i Ystad - fanns en person som började var måndagmorgon med att svära .., allt var åt helvete och hemskt och för jävligt och det där, att ständigt höra detta, gjorde att man mest av allt ville gå hem!
Till slut sa jag som det var .., att hennes sätt att tackla veckans första dag, det spred sån dålig stämning. Hon hade nog ALDRIG tänkt tanken och sen blev det hur bra som helst ,-)

Kollegan Jessica i Västerås: ,-) Visst är det så! Och ååå, vad jag beundrar er i mejerikylen!