måndag 12 december 2011

Efter stormen ...


... och havet har dragit sig tillbaka och nu är stranden sig lik - och ändå inte -!

Sanden är mycket, mycket plattare och slät och len att gå på.


Mot slänten ligger tusentals stenar som har kastats upp på land!

I vanliga fall går jag obekymrat här .., nu får jag ta vägen upp på heden i stället.



Avtryck i sanden.


Hela vägen till lilla båthamnen syns spår av stormen!
Där ligger drivved .., plastpåsar, Klorinflaskor, läskburkar, ja, allt möjligt och omöjligt!


Men pv:s båt .., den ligger prydligt på plats.



Piren är också delvis raserad!
Mängder med stenskravel har blåst ner mot bryggorna!



Och själva ovandelen av piren .., den går knappt att ta sig fram på!
Ett tjockt lager av sten har blåst upp och ligger nu som en driva ovanpå själva piren!


Harry är sig lik .., skuttar och har sig och strääääcker ut och plumsar och håller koll på matte.
Ibland gömmer jag mig bakom enrisbuskar och det tar inte lång stund förrän jag hör honom komma rusande och glatt vifta på svansen .., "åååå, men där är du ju matte!"


Här har en helt annan sorts snäckor blåst iland!


Och harry är glad och lycklig .., öronen fladdrar och har tar långa språåång!


Nästan hemma .., nu är vi vid lilla bäcken och där har träd blåst omkull och ett annat ser ut så här.


Själva bäcken har breddats och flutit ut .., jag går försiktigt över lilla bron.

Jodå, den håller.

7 kommentarer:

Biggan sa...

Tack för bilder och ordet: SRENSKRAVEL!!!!!!!!!!!!
Jag blir helt lyrisk..mina hemtoner!

Biggan sa...

Sorry...STEN-skravel skulle det stå ju...
Dags för nya galsögon!!!

Elisabet. sa...

Biggan: men jag hade tydligen fel ...? Det där skravlet som ligger ovanpå piren, det fanns där från början, säger pv.
Däremot, det som ligger nere vid bryggan .., DET hade sköljts ner av vågorna som alltså slog över piren!

Stenskravel.
Visst är det ett bra namn.

Mian sa...

Vilka krafter!
Att stora tunga stenar kan sköljas upp så där, det begriper man nästan inte.
Ofattbart att båten klarat sig utan skada, den måste vara rejält byggd.
Bra! Då blir det färsk fisk även nästa sommar :-)

Elisabet. sa...

Mian: ja, nog ska vi se till att ni får stekt fisk nog ,-)

Jessica sa...

Blir faschinerad av att stenarna kan flyttas på det sättet!
Vilken urkraft!

Elisabet. sa...

Jessica: ja, det är helt makalöst! Gick på stranden nyss .., stenar överallt och inte är dom små heller!