torsdag 15 december 2011

Förmiddag i landet Halland ...


Då sitter jag i soffan Ektorp och läser boken "Den försvunne" av Kim Echlin.

Kanske var det i SVT:s "Gokväll" som den här boken recenserades och fick så väldigt mycket beröm av kvinnan som har alltid har så tjusiga naglar?

Hon, recensenten, alltså.

Då .., lät det mer som en kärleksroman och det är det väl i och för sig, men än mer är det en skildring av hur människor kan förvandlas till rena dödsmaskiner, ja, det handlar - bland annat - om skräckväldet under Pol Pots ledning i Kambodja, då hundratusentals - ja, kanske miljontals - människor avrättades på de mest fasansfulla sätt.


När jag får boken i min hand och läser baksidestexten, ångrar jag nästan köpet.

Det här med hjärta-smärta .., nja, det får inte bli för banalt, tänker jag.

Men mina farhågor har kommit på skam ..., i alla fall än så länge.

Nu blir det kaffe och mera läsning .., kanske hinner jag läsa ut boken innan jag åker till jobbet?


När jag googlar på författarens namn på nätet, hittar jag den här bilden.

Ovanför står följande text, vilken alltså är hämtad från boken "Den försvunne".

"We at Hamish Hamilton Canada have our favourite sentences from each of our carefully selected books, but we wanted to know which sentences are special to the authors who wrote them.

Here in her own handwriting is one of Kim Echlin’s favourites
."

Den amerikanska titeln på boken är "The disappeared" och den tycker jag stämmer bättre, för det här handlar inte enbart om mannen som återvände till Kambodja, utan om alla andra som har försvunnit just där.

Mer om författarinnan finns att läsa här.

Senare: Boken är på gränsen till m a g i s k.

4 kommentarer:

Guy sa...

Tack för boktipset Elisabet!
Jag har tidigare läst en bok som heter Pol Pots leende, och jag känner att jag vill veta mer om vansinnet som tog plats i Kambodja. Jag kan omöjligt förstå hur det kunde hända i detta land med en så vänlig befolkning.
Jag beställer boken ikväll.

Elisabet. sa...

Guy: har du inte beställt den, så låt bli! Du får låna den av mig!!

Man blir mörkrädd när man läser detta .., ett sånt komplett vansinne .., så mycket skräck och fasa och ett sånt djävulskt mördande!

Guy sa...

Jag har besökt flera platser i Kambodja som vittnar om det kompletta vansinnet, och min strävan efter att försöka förstå är kanske ett sätt att bearbeta något som skakat mig i grunden.

Tack för att du vill låna mig boken, men jag har redan beställt den.

Elisabet. sa...

Guy: okej .., ja, det kanske är en bok man vill behålla ,-)

Boken är både en gripande kärleksskildring (och jag är ju inte så romantisk), men säger mycket om vad som hände i Kambodja.