måndag 15 oktober 2012

Jaha, på det viset ...

Nästan alltid när jag telefonsurrar med någon god vän, frågar jag var hon eller han sitter eller står och vilka kläder han eller hon har på sig?

Jag tror att det beror på att jag - i det stora hela - ser tillvaron i bilder.

När sonen ringer från Malmö och det är nästan natt, frågar jag om han har pyjamas på sig?

"Men mamma, sånt ska man väl inte fråga om ...!" säger han, men för mig är det ett sätt att göra bilden komplett.

Jaha .., det är så det ser ut!

För en stund sedan blev det ett långt samtal mellan Frösön och Stensjö. Mellan Eva och mig själv.
Alltid lika roligt är det och samtalet går fram och tillbaka och handlar om allt och inget .., om viktigheter och småttigheter och om hundkurs, semestermål och fortkörningsböter.

Sist av allt ställer jag den där frågan var hon befinner sig .., i köket eller ..?

Då bestämmer vi oss för att skicka var sin här-och-nu-bild.

Den här kommer från Eva och texten lyder så här:

Hej igen!

Utanför mitt köksfönster för en stund sedan:

Gråväder, det känns som snö i luften. 

Nians buss på väg nedför backen, bussen som åker in till stan och sedan vidare till en av stans "förorter". 

Nedanför fönstret har grannen parkerat sin husbil för urpackning. Annars är det ganska stilla i området. Gråmåndag.

Kram Eva 


Och så här ser det ut i landet Halland.

En skata som promenerar omkring på gräsmattan, alldeles hitom äppelträdet .., harrys blå boll som är sönderbiten .., pelargonior i lerkrukor - pelargonior som torde dö frostdöden om vi inte tar in dem snart - men var ska vi rymma dem??
 

5 kommentarer:

Evas blogg sa...

Två bilder.
Två platser.
Gråmulet på bägge.

Vilken rolig idé av dig att vi skulle ta en bild samtidigt. Och tack för en trevlig pratstund!

Biggan sa...

Eva!!!!!
jag hoppade till när jag såg din bild....är det inte mina barn och ungdomskvarter tänkte jag till...
Ser jag rätt om du har Hornsgatan ett snäpp upp från din utsikt.
Och i det beiga huset till vänster högst upp med balkong, kan det ha varit Mattson /Axma rör/ som ägde det...Tror jag känner rätt, för där överst, lägenheten med balkong, huserade min käre farbror Filip Weiner som var grafiker och konstnär, han hade sin tryckpress i atelje´n mitt emot, hyrde av Mattsons....Själv bodde jag nere på Hornsgatan då var det ett torg när nu runsten och Landstingshuset står......Nostalgi och hemlängtan!!!!!

gunnar i vaplan sa...

Elisabet: Vilken kul idé med att ta en bild rakt ut i luften där man befinner sig just under en speciell tid på dagen under en speciell dag...

Sen visar du bilderna här på din underbart härliga blogg - kan de va nåt??

gunnar i vaplan sa...

Typ mellan kl 11 - 14 eller nåt sånt.
Kram på er ;-)

Elisabet. sa...

gunnar: jag tänkte samma sak igår ,-)

Jag är ledig onsdag, torsdag och fredag, så kanske på torsdag? Jo, men det vore roligt!